Romania se afla pe ultimul loc la absorbtia fondurilor europene

0
997

Prin „Memorandumul privind adoptarea masurilor necesare pentru demararea procesului de regionalizare-descentralizare in Romania”, a fost lansata in dezbatere publica problema regionalizarii. Dezvoltarea regionala si descentralizarea depind  de abordarea strategica de la nivelul Uniunii Europene privind cresterea coeziunii(atenuarea decalajelor din cadrul Uniunii Europene).Sporirea coeziunii si absorbtia fondurilor europene sunt principalele obiective care vor fi atinse printr-un proces de regionalizare si descentralizare.

In continuare vor fi prezentate urmatoarele elemente:

-Absorbtia fondurilor europene
-Descentralizarea in contextul UE
-Calitatea guvernarii in Romania comparativ cu tarile UE
-Impactul descentralizarii si calitatii guvernarii asupra ratei de absorbtie a fondurilor europene

Sinteza pricipalelor constatari

a) Romania ocupa ultimul loc in UE din punct de vedere al absorbtiei fondurilor europene.Nivelul este de 20,70%, adica  de 2,20 de ori mai mic decat media la nivel european si de aproximativ 3 ori mai mic decat rata de absorbtie a  Lituaniei, care ocupa locul 1, cu 60%.

b) Nivelul descentralizarii in Romania se situeaza usor sub media UE.

c) Germania are o cel mai mare nivel al descentralizarii(66), iar la polul opus se afla Bulgaria (25). Majoritatea tarilor UE ex-comuniste au un nivel al descentralizarii mic.

d) Romania se afla pe ultimul loc intre tarile Uniunii Europene la capitolul „calitatea guvernarii”, avand un indicator  cu valoarea de 0,059 (de 18,71 de ori mai mic decat media europeana si de 33,52 de ori mai mic decat Danemarca, tara care ocupa primul loc)

e) Statele care au aderat recent la Uniunea Europeana inca nu si-au insusit bunele practici in materie de guvernare si administratie publica. Prin procesele de sincronizare si convergenta catre modelul vest-european in domeniul  guvernamental,institutional si politic se urmareste cresterea actului de guvernare.

f) Nu exista o relatie clara si semnificativa intre amploarea descentralizarii si capacitatea de absorbtie a fondurilor europene.

g) Intre calitatea guvernarii si rata absorbtiei fondurilor europene este o relatie foarte stransa.

h) Importanta calitatii guvernarii este mult mai mare in statele mai slab dezvoltate din UE. Din acest motiv imbunatatirea calitatii guvernarii va avea un impact pozitiv asupra atragerii fondurilor europene.

Recomandari

1. Pastrarea regiunilor actuale si o usoara ajustare a mecanismelor de interactiune dintre si cu institutiile statului.
2. Continuarea Reformei Administratiei Publice demarate in anul 2002 si renuntarea la reforma administrativ-teritoriala.
3. Perfectionarea managementului fondurilor europene prin perfectionarea structurii institutionale si a resurselor
umane.
4. Cresterea funtionalitatii si performantei structurilor deja existente la nivel regional.
5. Dezvoltarea la nivelul regiunilor a unor structuri functionale cu competente in realizarea de studii de impact.
Aceste structuri vor trebui sa cuantifice impactul economic,social si ecologic al normelor legislative si evidentiind
separat impactul asupra IMM-urilor(testul IMM).

1) Absorbtia fondurilor europene

Dupa cum s-a mentionat anterior, Romania ocupa ultimul loc din cele 27 de state membre ale Uniunii Europene in ceea  ce priveste absorbtia fondurilor europene, nivelul fiind de 2,20 de ori mai mic decat media si de aprox 3 ori mai  mic decat Lituania de pe locul 1.

2) Descentralizarea in contextul Uniunii Europene

Gradul de descentralizare este greu de calculat, acesta fiind influentat de mai multi factori cum ar fi istoria,  specificul cultural, componenta etnica, structura economiei, calitatea actului de guvernare.

Indicele de descentralizare are valori intre 0 si 100 (cu cat este mai mare cu atat descentralizarea este mai mare). Acest indice este o functie scor a altor 5 sub-indici care masoara descentralizarea in urmatoarele sfere:
administrativa (12%), functionala (25%), politica (20%), verticala (3%) si financiara (40%).

Valoarea indicelui de descentralizare in Romania este de 43, fiind usor sub media UE.

3) Calitatea guvernarii

Calitatea guvernarii se masoara prin indicele calitatii guvernarii, care are la baza 4 factori: controlul coruptiei, statul de drept, eficienta guvernarii si libertatea de exprimare.

Din punct de vedere al acestui indicator, Romania se afla pe ultimul loc in UE(0,059), inregistrand un nivel de 18,71 de ori mai mic decat media europeana si de 33,52 de ori mai mic decat nivelul de pe primul loc(Danemarca). Romania si Bulgaria se detaseaza in sens negativ fata de restul tarilor UE deoarece au aderat recent si inca nu si-au insusit bunele practici in materie de administratie publica si guvernare.

4) Impactul descentralizarii si a calitatii guvernarii asupra ratei de absorbtie a fondurilor europene

Intre descentralizare si capacitatea de atragere a fondurilor europene nu exista o relatie semnificativa, deci  prioritatea nu ar trebui sa fie cresterea descentralizarii, ci cresterea calitatii guvernarii.

Daca descentralizarea nu este unul dintre factorii care influenteaza performanta in domeniul atragerii de fonduri  europene, atunci este posibil ca actul guvernarii sa aiba o influenta sporita. Analizand situatia statelor UE, s-a ajuns la concluzia ca imbunatatirea guvernarii genereaza un impact pozitiv de o intensitate superioara asupra  capacitatii efective de atragere a fondurilor structurale.

5) Concluzii

Procesul de descentralizare-regionalizare nu este un factor major de stimulare a absorbtiei fondurilor europene. Pentru a realiza acest deziderat, se impune imbunatatirea calitatii actului de guvernare. In conditiile de stagnare economica si incertitudine pe pietele financiare, descentralizarea financiara este foarte riscanta.

Delimitarea Romaniei pe regiuni va avea urmatoarele efecte negative:

a) Reautorizarea acestor regiuni de catre UE, proces care ar putea dura de la cateva luni pana la un an.
b) Elaborarea unor noi strategii regionale, aceasta presupunand parcurgerea unor pasi, cum ar fi: consultarea
stakeholderilor, crearea unor grupuri de lucru, realizarea analizei diagnostic, lansarea in dezbatere publica,
redimens ionarea resurselor, etc., ceea ce ar consuma timp si resurse.
c) Inducerea unei stari de instabilitate la nivel national.
d) Parcurgerea din nou a curbei de invatare

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here