Top firme producatoare de piese si caroserii pentru autovehicule

0
190

RisCo.ro a realizat clasamentul primelor 10 cele mai mari companii ce au ca obiect de activitate productia de piese si accesorii pentru autovehicule, dupa cifra de afaceri inregistrata la finalul anului 2014. Sectorul componentelor auto este unul ‘la moda’ in Romania si are o contributie importanta atat in PIB, cat si ca numar de angajati si cifra de export. Majoritatea firmelor reprezinta investitii greenfield ale unor mari producatori internationali, iar produsele finite sunt destinate producatorilor auto importanti din Europa, dar si celor interni Dacia-Renault si Ford. Putem spune ca industria este stabila, iar factorii majori de fluctuatie sunt legati doar de cererea auto la nivel mondial. Majoritatea producatorilor sunt localizati in vestul si centrul tarii, costul cu transportul catre fabricile de asamblare auto fiind unul important in evaluarea profitabilitatii operationale. Majoritatea firmelor din top si-au crescut activitatea in 2014 fata de anul anterior, fapt reflectat atat in majorarea cifrei lor de afaceri, cat si in cresterea numarului de angajati.

Comparativ cu anul 2013, nu exista intrari sau iesiri din top, ci doar modificari in randul locurilor ocupate: o singura companie, Trw Automotive Safety Systems din Timisoara, ocupanta locului 7, a ramas pe aceeasi pozitie in clasament.

Locul intai in top este ocupat de Autoliv din Brasov, companie care in 2013 a fost pe locul 2 in acelasi top. Anul 2014 a adus modificari pozitive din punct de vedere al cifrei de afaceri si al numarului de angajati, dar nu si din punct de vedere al profitabilitatii firmei. Astfel, vanzarile producatorului suedez au crescut la 2,4 miliarde lei in 2014, fata de 2,1 miliarde anul anterior, in paralel cu cresterea numarului de angajati cu peste 1500 persoane, la 6993 de oameni. In schimb, profitul net s-a redus la 52,1 milioane lei, fata de 66,4 milioane in 2013.

Ocupantele pozitiilor 2 si 3 ale acestui top, Continental Automotive Systems din Sibiu si Continental Automotive din Timisoara, fac parte din Continental Group din Germania.

Continental Automotive Systems din Sibiu coboara o pozitie mai jos fata de anul 2013 si ajunge pe locul 2. Cresterea numarului de angajati de la 2369 la 2896 a avut un efect pozitiv atat asupra cifrei de afaceri, cat si a profitabilitatii nete. Astfel, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 157,2 milioane lei in 2014 comparativ cu 2013, in 2014 fiind de 2,3 miliarde lei, iar profitul net in valoare de 47,8 milioane lei a crescut cu 64 de milioane lei, de la pierderea de 16,1 milioane lei din anul 2013.

Urmatoarea clasata este Continental Automotive din Timisoara, care in 2013 a ocupat locul 4 in clasament. Cifra de afaceri din anul 2014, 2,04 miliarde lei, a crescut cu 382,2 milioane lei comparativ cu valoarea din 2013. De asemenea, Continental Automotive a reusit sa isi reduca pierderile, acestea micsorandu-se de la 58,02 milioane lei in 2013 la 41,8 milioane lei in 2014. Numarul angajatilor, 4489, a crescut cu 401 persoane.

Locul 5 al acestui top ii revine Takata din Arad. Anul 2014 a adus schimbari pozitive in cadrul sucursalei din Romania a producatorului japonez de sisteme de siguranta auto (centuri de siguranta, airbaguri, etc). Cu un numar de 4103 angajati, cu 321 mai multe persoane ca in 2013, profitul net al companiei a crescut de la 67,7 milioane lei la 97,7 milioane lei in 2014, iar cifra de afaceri din 2014 de 1,9 miliarde lei, a crescut cu 294,9 milioane lei comparativ cu valoarea inregistrata in anul 2013.

Cele doua companii ale grupului britanic Delphi ocupa urmatoarele doua locuri in top. Delphi Diesel Systems din Iasi urca 1 pozitii fata de anul 2013 si ajunge pe locul 5 al acestui clasamet. Desi numarul de angajati s-a miscorat de la 1914 in 2013 la 1778 in 2014, cifra de afaceri si profitul net al companiei au inregistrat modificari pozitive. Cifra de afaceri de 1,5 miliarde lei a fost mai mare cu 13,7 milioane lei fata de anul anterior, iar profitabilitatea companiei a crescut de la 113,7 la 131,2 milioane lei in 2014.

Locul 6 in cadrul Top firme producatoare de piese si caroserii pentru autovehicule este ocupat de Delphi Packard din Timis. Desi in 2014 cifra de afaceri a companiei a scazut cu 270,2 milioane lei si numarul total al angajatilor a scazut de la 8518 la 7598, profitul net al companiei s-a majorat la 37,3 milioane lei, fata de pierderea de 2,1 milioane din 2013.

Singura companie care isi pastreaza locul in clasment, locul 7, este Trw Automotive Safety Systems din Timisoara. Cu o pierdere de 9,4 milioane lei, cu 3,3 milioane lei mai putin ca in 2013, si cu un numar de 2931 de angajati, cu 497 de persoane in plus fata de 2013, cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1 miliard in 2013 la 1,2 miliarde lei in 2014.

Locul 8 ii revine producatorului german de sisteme de iluminat si electronica auto Hella din Timis. In anul 2014, furnizorul Renault a prezentat cresteri atat din punct de vedere al cifrei de afaceri, cat si al profitului si numarului de angajati. Cu un profit net de 81,2 milioane lei, in crestere cu 51,4 milioane lei fata de valoarea din 2013, cifra de afaceri a acestei companii a crescut de la 816, 9 milioane lei in 2013 la 1,1 miliarde lei in 2014. Numarul total al angajatilor in 2014 a fost de 2054, cu 267 mai multe persoane comparative cu numarul celor din 2013.

Ultimele clasate, pozitiile 9 si 10 in top, sunt germanii de la Leoni Wiring Systems din Arad si japonezii de la Yazaki cu operatiuni in parcul industrial Ploiesti.

La finalul anului 2014, cifra de afaceri a Yazaki a fost de 803,2 milioane lei si profitul companiei a fost de 16,2 milioane lei, iar Leoni Wiring Systems avea o cifra de afaceri de 728,1 milioane lei si un profit de 7,1 milioane lei.

Avand in vedere ca anul 2015 a inceput cu o cerere de produse auto in crestere la nivel european, analistii RisCo sunt de parere ca performantele financiare ale firmelor din domeniul componentelor auto – atat cifra de afaceri, cat si nivelul de profitabilitate – se vor imbunatati in continuare. Este de asteptat o crestere a presiunilor salariale in a doua parte a anului, din cauza cererii mai mari de salariati si ofertei reduse.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here