REVEAL MARKETING RESEARCH: Fricile romanilor – intr-un mediu economic instabil, inversarea piramidei nevoilor atesta faptul ca traim intr-o Romanie “cu susul in jos”

0
240

Un studiu etnografic calitativ desfasurat de Reveal Marketing Research folosind metoda focus-grupului, cu privire la investigarea nevoilor actuale ale romanilor si a intensitatii importantei lor in vietile acestora scoate la iveala o inversare a piramidei lui Maslow in randul acestora atunci cand ne raportam la categoriile de varsta, etapele emotionale si sociale, experientele si atitudinea oamenilor fata de traiul de zi cu zi.

in trecut, varsta era principalul factor care traducea trecerea de la o nevoie la alta, de jos in sus, de la nevoile de baza la cele ce tin de implinirea spirituala. Se observa ca, in zilele noastre, elementele cu cea mai mare influenta in stabilirea nevoilor sunt rolurile sociale indeplinite de fiecare persoana in parte, contextul in care se afla, si nu in cele din urma fricile si preocuparile acestora.

Astfel, o prima concluzie a studiului releva faptul ca nevoile fiziologice de la baza piramidei starnesc frici puternice personelor tinere-mature (36-45 de ani), in special persoanelor casatorite, cu copii mici. Aceste frici au legatura, in mare parte, cu responsabilitatile acestora de tineri parinti si se nasc din cauza ca acestia se simt coplesiti de activitatile multiple de pe lista lor de obligatii. Aceasta categorie de persoane este preocupata de hrana si de odihna, iar temerile lor referitoare la nesiguranta zilei de maine se impletesc cu grija pentru o alimentatie sanatoasa, un program cat mai bine structurat si cu o atenta supraveghere a veniturilor lunare care asigura acoperirea acestor nevoi. Cauzele acestor probleme sunt programul incarcat de la locul de munca si veniturile scazute din tara noastra.

Nevoile de securitate starnesc frici categoriei maturilor cu varsta cuprinsa intre 45 si 60 de ani. Vorbim de o teama cauzata de aspecte financiare (ratele si datoriile acestora si ale copiilor lor la banca, de exemplu) dar si de o frica provocata de grija pentru viitorul familiei lor. La aceasta varsta, nesiguranta apare si cand vorbim de pastrarea locului de munca, siguranta proprietatii sau sanatate, acestea avandu-si radacinile in intrarea intr-o noua etapa a vietii – toamna vietii lor profesionale si personale. Totodata, este vorba mai degraba de o constientizare a rolului lor de parinti si o dorinta de a nu da gres pe plan profesional sau familial. Aceste frici se formeaza din cauza situatiei economice dificile dar si a unei piete a locurilor de munca instabile.

Seniorii de peste 60 de ani sunt cei mai echilibrati si se aseaza cel mai natural pe scara nevoilor lui Maslow. Chiar daca nu au frici si nevoi situate in varful piramidei (autorealizare) asa cum ne-am astepta, maturii au frici tot puternic emotionale – teama de a se nu se realiza pe plan personal sau de a nu atinge recunoasterea sociala si respectul altora sau de a nu-si fi indeplinit toate rolurile sociale avute in viata lor. O alta frica prezenta puternic in randul persoanelor in varsta este teama de singuratate daca vorbim de familie (inteleg ca nu mai pot beneficia de ajutorul copiilor).

Categoria tinerilor de pana in 35 de ani este situata in varful piramidei. Nevoia de autoimplinire este sustinuta de frica acestora de a nu-si atinge potentialul propriu din cauza lipsei de oportunitati din Romania. Tinerii nu mai sunt atenti la nevoile de baza ce necesita rezolvare imediata, gasind un echilibru intre viata sociala, profesionala, personala. Au, in schimb, o atitudine pesimista, sceptica atunci cand vine vorba de atingerea unui scop in viata. Acest comportament se datoreaza inegalitatii si presiunii sociale, elemente ce-i afecteaza la nivel emotional.

“Am ales sa studiem fricile actuale ale romanilor in raport cu nevoile lor cu scopul de a afla radacinile acestor temeri si de a intelege in ce masura acestea sunt influentate de situatia economico-sociala din tara noastra. Fie ca vorbim de nevoi emotionale sau rationale, saracia ne-a facut sa fim mai pesimisti, sa vedem partea goala a paharului iar acest lucru afecteaza fiecare categorie de varsta. De exemplu, tinerii nu se mai bucura de activitati si idei interactive, preocuparile lor fiind statice si nematerializate. Frica puternica de a nu reusi in viata ii impiedica sa-si faca planuri de viitor sau sa se gandeasca la o cariera de succes sau la intemeierea unei familii. Acestia incearca sa-si amane cat de mult posibil iesirea din aceasta perioada deoarece presupune, in mare parte, asumarea responsabilitatilor.” a spus Marius Luican, General Manager Reveal Marketing Research

“Folosim piramida lui Maslow de peste 70 de ani, aceasta ajutand marketerii in mediul business din toate domeniile fara a ne intreba insa cat de prezente sunt aceste nevoi in randul diferitelor categorii de varsta. Traim intr-o tara cu probleme sociale grave – coruptia, nivel scazut de trai, instabilitate economica – probleme care ne influenteaza atat viata de zi cu zi dar si felul in care ne percepem rolurile in societate si in viata personala. Nu e de mirare ca batranii au nevoie de apartenenta si dragoste cand multi dintre ei se gandesc la copiii lor care locuiesc de ani de zile in diaspora. De obicei urcam spre varful piramidei atunci cand o nevoie e satisfacuta, deci nu ne surprinde nici faptul ca persoanele de 40 de ani nu au reusit sa depaseasca nevoia de baza – grija fata de hrana – din cauza fricii ca nu au ce pune pe masa copiilor. Traim intr-o Romanie a carei traiectorie ne defineste felul de a fi si de a gandi iar in zilele noastre ne asemanam tarii noastre – instabili emotional, incapabili sa vedem “the big picture”, cu valori si perceptii influentate de factori externi, incapabili sa gasim putere in interiorul nostru.” declara Magda Visoiu (foto), Qualitative Researcher, Reveal Marketing Research

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here