Hațegan Attorneys recomandă comercianților să se înregistreze în SGR pentru a evita o blocare a activității și consecințe legale

0
531

 

Hațegan Attorneys atrage atenția comercianților că data de 30 Noiembrie este foarte aproape și mai sunt câteva zile până când sistemul de garanție-returnare (SGR) pentru ambalajele primare nereutilizabile devine funcțional, recomandând acestora să se înregistreze în SGR pentru a evita o blocare a activității și consecințe legale.

În octombrie 2021 a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern 1074/2021, care privește implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile. Scopul acestei reglementări unice în România îl reprezintă ridicarea gradului de colectare a deșeurilor reciclabile, fiind deja introdusă și funcționând cu succes în mai multe state europene. Această reglementare a suferit până astăzi mai multe modificări, ultima fiind în noiembrie 2023, efectuată prin Hotărârea de Guvern 1075/2023.

Avocații Adoriana Azoiței-Frumosu și Ioana Chiper-Zah, de la firma de avocatură Hategan Attorneys, au analizat prevederile legale și au identificat 5 puncte cheie în implementarea SGR, cu impact pentru comercianți:

  1. Definiția comercianților în SGR:

Comercianții cu obligații în SGR sunt operatorii economici autorizați (se observă că definiția s-a schimbat de la persoane juridice la operatori economici) să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatori sau utilizatori finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare și a unităților care organizează evenimente. Este important de reținut faptul că nu contează dacă nu se desfășoară activitatea de comercializare în concret, firma nu are activitate sau este suspendată, atâta timp cât există cod CAEN de comercializare (în special băuturi) autorizat la Registrul Comerțului, există obligația de înregistrare în platforma SGR.

 

  1. Obligația înregistrării în SGR:

Conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, SGR trebuie să devină funcțional începând cu data de 30 noiembrie 2023. Comercianții aveau obligația să se înregistreze în baza de date gestionată de administratorul SGR (RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A.) până la data de 28 februarie 2023. Procedura de înregistrare și contractarea cu administratorul SGR se stabilesc de către acesta și sunt disponibile pe www.returosgr.ro. Autoritatea încurajează înregistrarea în sistemul SGR și după 28 februarie, până pe 30 noiembrie a.c., cel târziu. Astfel, observăm o perioadă de 9 luni de tranziție în care comercianții trebuie să îndeplinească condițiile de mai sus. Din analiza dispozițiilor legislative, observăm că neînregistrarea în SGR, după ce va deveni funcțional, adică 30 noiembrie, ar putea duce la un blocaj al activității. Legiuitorul interzice comercializarea produselor care fac obiectul reglementării atunci când comercianții nu respectă obligația de înregistrare în termenul indicat, precum și atunci când aceștia nu au un contract valabil încheiat cu administratorul SGR. De asemenea, comercianții nu vor putea comercializa produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători.

Excepție de la această regulă fac stocurile de produse deja existente la data lansării SGR și doar până la data de 20 iunie 2024, dată după care introducerea acestora pe piața națională, respectiv comercializarea lor este interzisă. Sancțiunea prevăzută pentru comercializarea produselor de către comercianți neînregistrați este amenda contravențională de la 20.000 lei la 40.000 lei, iar competența de constatare a faptelor este atribuită atât Gărzii Naționale de Mediu, cât și Administrației Fondului pentru Mediu.

  1. Ambalajele supuse SGR:

Ambalajele supuse sistemului de garanție-returnare includ cele din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l, utilizate pentru diverse băuturi. Nu fac obiectul SGR: paharele pentru băuturi, ambalajele de tip pouches, bag-in-box și orice ambalaj care nu-și poate păstra forma după golire.

  1. Garanția și fluxul în SGR:

Garanția este un element cheie în SGR, reprezentând suma plătită de consumatori la achiziționarea produselor în ambalaje SGR (în prezent 0,50 bani). Comercianții trebuie să evidențieze distinct garanția în documentele fiscale. Producătorii și comercianții sunt obligați să perceapă și să restituie garanția conform astfel: În cazul în care la punctul de returnare ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor, în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, cu acordul comerciantului și la solicitarea expresă a consumatorului sau atunci când ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, prin voucher pe care aceștia, în cadrul aceluiași comerciant care operează echipamentul automat de preluare, îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, fie prin transfer bancar. Garanția nu va fi restituită dacă ambalajul returnat: nu are aplicat marcajul care indică apartenența la SGR, nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenența la SGR; nu este golit în întregime de conținut; nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunțului privind încetarea introducerii pe piață de către producător a produsului respectiv.

Atenție pentru comercianţii HoReCa, care au obligaţia să perceapă garanţia de la consumatorii pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare şi nu pentru produsele consumate la locul structurii de vânzare.

  1. Obligațiile comercianților privind Drepturile Consumatorului:

SGR impune comercianților anumite obligații pentru respectarea drepturilor consumatorului. Aceștia trebuie să informeze consumatorii cu privire la produsele SGR, valoarea garanției, posibilitatea returnării ambalajelor și detalii despre punctele de returnare. Nerespectarea acestor obligații poate atrage amenzi între 4.000 lei și 50.000 lei, iar competența de constatare a faptelor este lăsată în autoritatea ANPC.

Întrucât mai sunt câteva zile, se recomandă operatorilor economici să procedeze la înregistrarea în SGR anterior datei de 30 Noiembrie, deși sistemul va permite înregistrarea și după această dată, sub riscul de a fi prevăzute alte sancțiuni ulterioare de către autoritățile competente pentru cei care au întârziat la executarea obligației de înregistrare.

 

###

 

Despre Hațegan Attorneys

Fondată în 2004, firma de avocatură Hațegan Attorneys are o echipă specializată în toate ramurile de drept relevante precum fuziuni și achiziții, energie, concurență, imobiliare, dreptul muncii, protecția consumatorului, GDPR etc. Avocații Hațegan Attorneys oferă consultanță juridică în limba germană, engleză, italiană și franceză.

Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance.

Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys este singura firmă de avocatură din România care a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 10 ani Balul Vienez Timișoara, al 31 bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.

Mai multe detalii despre domeniile de expertiză şi echipa Hațegan Attorneys găsiți la www.hategan.ro/ro/

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here