Guvernul a aprobat proiectul legii educatiei nationale

0
653
educatie

educatieGuvernul a aprobat, luni, proiectul legii educatiei nationale, urmand ca documentul sa fie transmis in Parlament spre dezbatere in regim de urgenta, au declarat agentiei MEDIAFAX surse oficiale.

 

Informatia a fost confirmata ulterior de catre ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, care a invitat atat reprezentantii opozitiei, cat si pe cei ai sindicatelor din domeniu sa formuleze „propuneri constructive” pentru eventuala imbunatatire a proiectului in dezbaterile din Parlament, aratand ca acestia trebuie sa fie „parte a solutiilor, nu a problemei”.

Ministrul a asigurat totodata ca va participa la discutiile din comisiile si grupurile parlamentare asupra proiectului de lege, daca va fi invitat.

„Vreau un consens cat mai larg pentru acest proiect de lege”, a spus Funeriu, care a multumit sindicatelor pentru faptul ca si-au „schimbat” limbajul pe parcursul discutiilor cu ministerul.

Premierul Emil Boc a anuntat anterior ca Guvernul va solicita Parlamentului ca proiectul de lege privind educatia nationala sa fie adoptat pana la sfarsitul actualei sesiuni.

Proiectul Legii educatiei este discutat din nou in Guvern luni, intr-o sedinta speciala, pentru a ajunge cat mai repede in Parlament, dupa ce conducerea MECTS a organizat mai multe dezbateri publice privind actul normativ, in majoritatea dintre acestea fiind ceruta prelungirea discutiilor.

Initial, Ministerul Educatiei a anuntat ca dezbaterile publice vor dura numai doua saptamani, fapt care a starnit mai multe valuri de nemultumiri, intrucat discutiile pe marginea actelor normative dureaza, potrivi legii o luna, dupa cum au sesizat sindicatele din invatamant.

Principalele modificari propuse prin proiectul de lege vizeaza introducerea obligativitatii invatamantului pana la varsta de 16 ani si a claselor pregatitoare, dar si introducerea clasei a IX-a in invatamantul gimnazial.

Joi, senatorii PSD Ecaterina Andronescu si Ioan Mang i-au solicitat ministrului Educatiei, Daniel Funeriu, retragerea Legii educatiei din circuitul legislativ si reinitierea dialogului si dezbaterii publice.

Senatorii PSD l-au acuzat pe ministrul Educatiei ca nu a respectat procedura legislativa pentru Legea educatiei si nu a organizat o dezbatere publica asupra proiectului inainte de a-l supune aprobarii in Guvern si trimiterii la Parlament. Ecaterina Andronescu a formulat mai multe critici la adresa proiectului de lege initiat de Ministerul Educatiei, acuzand actuala putere ca incearca, prin modificarile propuse, „sa creasca si mai mult controlul asupra universitatilor si institutiilor de invatamant”.

Bacalaureatul va include si o proba transdisciplinara, cu intrebari din mai multe materii

Examentul de Bacalaureat va include si o proba transdisciplinara, cu intrebari din mai multe materii din categoria stiintelor naturale, pentru clase de profil real, si stiintelor sociale, pentru profil uman, conform modificarilor decise, luni, de Guvern la proiectul legii educatiei nationale. Astfel, proiectul de lege aprobat de Guvern prevede ca absolventii de clasa a XII-a vor sustine o proba scrisa transdisciplinara la limba si literatura romana si o limba de circulatie internationala (proba comuna pentru elevii de la toate profilurile si specializarile), o proba scrisa la limba si literatura materna (proba comuna pentru elevii de la toate profilurile si specializarile care au urmat studiile liceale intr-o limba a minoritatilor nationale), precum si o proba scrisa transdisciplinara, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, la matematica si stiintele naturii (pentru profilul real), respectiv la stiinte socio-umane – istorie, geografie,
economie, sociologie si psihologie (pentru profilul umanist).

Este stabilita si o proba de cunostinte tehnologice specifice calificarii profesionale urmate, la profilurile tehnic, servicii, resurse naturale si protectia mediului ori la profilurile militar, teologic, sportiv, artistic si pedagogic din filiera vocationala.

Executivul a decis totodata ca din conducerea universitatilor cu predare si in limba minoritatilor sa faca parte si un reprezentant al cadrelor didactice care predau in acest domeniu.

„Eu consider ca o natiune puternica este o natiune care ii respecta pe cei din jurul sau, care respecta minoritatile si de aceea am introdus foarte multe lucruri pe care le-am discutat cu partenerii nostri de la UDMR. Din ceea ce am convenit initial, nu am scos nimic, ci, dimpotriva, am introdus anumite ajustari in ceea ce priveste invatamantul superior si reprezentativitatea in cadrul universitatilor care au linii de studiu in limba materna, reprezentativitatea cadrelor didactice in conducerea universitatilor. S-a stabilit faptul ca, acolo unde exista facultati in limbile minoritatilor, unul dintre prorectori va fi propus din randul acelor facultati, tot asa cum in cazul facultatilor, unul dintre prodecani va fi propus din linia de studiu in limba minoritatilor”, a spus ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, la finalul sedintei de Guvern.

Guvernul a aprobat, luni, proiectul legii educatiei nationale, urmand ca documentul sa fie transmis in Parlament spre dezbatere in regim de urgenta.

Evaluari dupa clasa pregatitoare, clasa a II-a, a IV-a, a VI-a, a IX-a si la bacalaureat

Copiii si elevii vor fi evaluati pe toata durata pregatirii, la finalul clasei pregatitoare, la sfarsitul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, a IX-a si la bacalaureat, pentru a se vedea, in functie de varsta, cum au fost insusite anumite notiuni, rezultatele fiind trecute in Portofoliul educational.Proiectul legii educatiei, aprobat luni de Guvern si transmis Parlamentului, prevede ca, la finalul clasei pregatitoare, cadrul didactic responsabil intocmeste, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS), un raport de evaluare a competentelor cognitive, emotionale si sociale ale copilului.

La finalul clasei a II-a, fiecare scoala, in baza unei metodologii elaborate de catre MECTS, organizeaza si realizeaza evaluari la scris-citit si matematica. Rezultatele evaluarilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor.

Rezultatele evaluarii si planurile individualizate se comunica parintilor, elevilor si constituie documente din Portofoliul educational al elevului.

La finalul clasei a IV-a, MECTS realizeaza, prin esantionare, o evaluare la nivel national a competentelor fundamentale dobandite in ciclul primar, dupa modelul testarilor internationale, „pentru diagnoza sistemului de invatamant la nivel primar”, se arata in proiect.

La finalul clasei a VI-a, toate scolile, in baza unei metodologii elaborate de MECTS organizeaza si realizeaza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare: limba si comunicare, matematica si stiinte. Proba de limba si comunicare va cuprinde limba romana, limba moderna I si limba materna, pentru elevii din clasele cu predare in limbile minoritatilor. Rezultatele evaluarilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si pentru preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate de invatare se comunica parintilor elevilor si sunt trecute in Portofoliul educational al elevului.

La finalul clasei a IX-a, in baza unei metodologii elaborate de MECTS, va avea loc o evaluare nationala disciplinara obligatorie a tuturor elevilor.

Rezultatele evaluarii se vor exprima printr-un punctaj, similar testelor internationale.

Examinarea va cuprinde o proba transdisciplinara de evaluare scrisa a competentelor de comunicare in limba romana, limba materna si intr-o limba de circulatie internationala, o proba transdisciplinara de evaluare scrisa a competentelor la matematica si stiinte, o proba practica de evaluare a competentelor de utilizare a calculatorului si o proba transdisciplinara de evaluare orala a competentelor civice si sociale.

Unitatile de invatamant liceal care solicita organizarea probei suplimentare de admitere au obligatia de a anunta public disciplinele la care se sustine proba, programele si procedurile de organizare ale acesteia pana, cel mai tarziu, la inceputul clasei a VIII-a.

Rezultatele evaluarii nationale se vor inscrie in Portofoliul educational al elevului. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here