Dubla calitate – raport al Comisiei pentru Piata Interna si Protectia Consumatorului din Parlamentul European

0
1110

Desi marca, designul ambalajului si aspectul de marketing sunt aceleasi la prima vedere, o serie de cercetari facute in diferite state membre au demonstrat ca mai multe produse de pe piata unica a Uniunii Europene aveau compozitii clar diferite din punctul de vedere al retetei, al materiei prime de baza utilizate sau al ponderii acesteia in produs.

Toate acestea depind de tara de unde aceste produse sunt cumparate, se arata intr-un raport al Comisiei pentru Piata Interna si Protectia Consumatorului din Parlamentul European / PE (raportul integral poate fi gasit aici: http://www.europarl.europa.eu).

”In plus, nu se poate exclude faptul ca aceste constatari privind calitatea duala a produselor se refera nu numai la alimente si bauturi, dar se poate aplica si bunurilor de larg consum cum ar fi detergenti sau materiale de igiena”, se arata in respectivul raport.

Problema calitatii duale in diferite state membre sau pe diferite piete regionale si locale urmareste, potrivit unui studiu juridic realizat de expertii Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Palackého Olomouc, patru tipuri sablon de activitati de ”alterare” a produsului:

1. Producatorul introduce pe piata produse cu diferite arome si compozitii (de ex. ingredientul principal diferit), dar cu acelasi  aspect al ambalajului sau similar (care nu poate fi diferentiat pentru consumator);

2. Un producator plaseaza produse de diferite calitati pe piata, dar cu acelasi  aspect al ambalajului sau similar (care nu poate fi diferentiat pentru consumator);

3. Un producator plaseaza produse de diferite greutati pe piata, dar cu acelasi  aspect al ambalajului sau similar (care nu poate fi diferentiat pentru consumator);

4. Cand lanseaza un produs nou pe o anumita piata, un producator utilizeaza un produs cu o compozitie de calitate superioara (de exemplu, o cantitate mai mare de carne sau o calitate inalta a ingredientelor folosite in reteta produsului) pentru a atrage atentia consumatorilor si a “invata” consumatorii sa cumpere / sa adopte produsul; dupa o anumita perioada, totusi, o “schimbare de reteta” se produce fara nicio schimbare evidenta a ambalajului produsului (cu exceptia compozitiei produsului prezentata pe eticheta din partea din spate a ambalajului, cu litere mici).

”Producatorul realizeaza toate aceste activitati fara a evidentia in mod clar, empatic, transparent si fara a-l informa pe consumator, de faptul ca produsul este un alt produs, cu compozitie, greutate, calitate sau alte caracteristici conexe, diferite. Toate acestea conduc la o situatie in care un consumator dintr-o tara, care se afla pe teritoriul unui alt stat, nu poate fi sigur ca un produs pe care il cunoaste si care prezinta anumite caracteristici in propria tara de origine, corespunde produsului pe care il cumpara in statul in care se afla sau locuieste in prezent”, conchide raportul.

Problema dublului standard al calitatii a inceput sa fie urmarita indeaproape  in 2011, cand a fost efectuat un studiu realizat de “Asociatia consumatorilor din Republica Slovaca” care a aratat ca, in cazul a sase marci de produse alimentare compozitia si preturile acestora au variat substantial in cadrul a sapte tari UE.

Ca urmare a acestui studiu, raportorul PE a abordat pentru prima data Comisia, cu o interpelare prin care a dorit sa i se comunice daca, din punctul de vedere al Comisiei, acest lucru al dublului standard de calitate este o problema legata de functionarea pietei unice si de protectia consumatorilor.

In 2015, raportorul a organizat impreuna cu Universitatea de Chimie si Tehnologie din Praga, un studiu care a comparat caracteristicile calitative a 24 de produse provenind de pe pietele cu amanuntul din Republica Ceha si Germania pentru a evalua conformitatea sau lipsa de conformitate a acestora.

Au fost constatate diferente substantiale in cazul a o treime dintre probele esantionate (de exemplu, componenta principala a unui produs vandut in Republica Ceha era constituita de carnea de pasare separata mecanic, desi pe piata germana acelasi produs continea carne de porc).

CHR_HANSEN1De asemenea, studiul a pus la indoiala relevanta argumentelor adesea folosite de producatori, precum cele legate de preferintele diferite de gust si pret in diferite tari, deoarece preturile produselor implicate aproape ca nu difera si, conform panoului senzorial certificat, preferintele de gust nu corespundeau pietei pentru care produsele au fost modificate.

Intentia raportorului nu este in nici un caz de a fi impusa o unificare a produselor pe piata unica sau a de a le impune producatorilor sa schimbe compozitia produselor lor ori sa determine compozitia exacta a produselor individuale. In plus, raportorul este de asemenea constient de faptul ca pot exista factori obiectivi care afecteaza compozitia diferitelor produse.

Cu toate acestea, raportorul este convins ca principiul accesului egal la bunuri de inalta calitate in mod nediscriminatoriu in piata unica ar trebui sa fie un drept real al tuturor cetatenilor europeni. In caz contrar, esenta functionarii pietei unice si increderea consumatorilor in piata unica ar putea fi grav afectata.

Initiativele recente anuntate de Comisie pentru a aborda aceasta problema, in special aceea  de a furniza o metodologie comuna de testare la nivel european, sunt binevenite, arata raportul.

”Avand in vedere faptul ca problema calitatii duale a produselor este legata de functionarea sistemului Pietei unice, este clar ca sunt necesare date colectate la nivel european si o abordare comuna. Acesta este motivul pentru care raportorul, a sugerat in 2013 prin rezolutie, Parlamentului European, privind noua agenda pentru politica europeana a consumatorilor, de a solicita Comisiei sa efectueze o investigatie semnificativa cu privire la chestiunea dublei calitatii, fapt care ar permite evaluarea necesitatii de ajustare a legislatiei existente a Uniunii. Consumatorii ar trebui sa fie informati cu precizie si transparenta ca produsul pe care l-au cumparat sau pe care il stiu de pe piata unui alt stat membru este diferit, pentru a se evita astfel inducerea in eroare a consumatorului si impresia sa globala asupra achizitiei. De asemenea, este important sa sensibilizam consumatorii cu privire la produse, respectiv la caracteristicile si compozitia acestora. Vanzarea intentionata a ceea ce consumatori din diferite parti ale UE pot percepe cu usurinta ca produse identice, dar cu o compozitie diferita, in fapt, este o practica inechitabila si, prin urmare, ar trebui sa fie inacceptabila.”

Prin urmare, raportorul PE considera ca adaugarea unui nou tip de practica comerciala inselatoare la anexa I a Directivei privind practicile comerciale neloiale, reprezinta cea mai eficienta modalitate de abordare a oricaror cazuri speciale evidente de dubla calitate in intreaga Uniune Europeana.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here