Cum se obtine autorizatia de mediu pentru o locatie HoReCa?

0
623

Totul incepe cu o idee nascuta din pasiune. Multe persoane isi doresc sa intre in zona de antreprenoriat alegand sa deschida o cafenea, o firma de catering, un restaurant sau chiar o mica pensiune sau un hotel, in functie de interese si posibilitati financiare.

Toate aceste tipuri de activitati sunt desemnate sub termenul HoReCa, o abreviere pentru agentii economici care activeaza in sectorul hotelier si alimentar.

Din punct de vedere legislativ, segmentul HoReCa este supus unor restrictii speciale care vizeaza o multitudine de aspecte, cum ar fi calitatea produselor alimentare, prezenta utilitatilor obligatorii, starea echipamentelor necesare s.a.m.d. Inainte insa de a demara amenajarile necesare locatiei , ar fi bine sa iei in calcul lunga lista de obligatii legale asociate.

Dintre acestea, unul dintre primele puncte pe care trebuie sa il abordezi este autorizatia de mediu.

Obtinerea autorizatiei de mediu poate fi un proces destul de complicat, mai ales daca esti la prima tentativa in domeniu. In plus, cadrul legislativ se poate schimba anual, aducand noi cerinte necesare obtinerii acestei autorizatii. Cerinte cu care s-ar putea sa nu mai fii la curent, chiar daca ai mai deschis anterior o locatie.

Ideal ar fi sa apelezi la o firma de consultanta de mediu, specializata in domeniu, pentru a obtine autorizatia necesara cu succes si fara multe batai de cap.

Ce inseamna o autorizatie de mediu pentru HoReCa

Autorizatia de mediu este un act administrativ obligatoriu pentru orice agent economic care desfasoara activitati cu posibile efecte negative asupra mediului. Locatiile HoReCa reprezinta doar o parte a sectorului impactat de obligativitatea autorizatiei de mediu. Restul codurilor CAEN si activitatilor afectate de aceasta obligatie legala sunt specificate prin legislatia curenta.

Autorizatia este obligatorie la demararea activitatii comerciale, deci trebuie obtinuta in prealabil, pentru a evita probleme de legalitate in cazul unui control de la Garda de Mediu sau Administratia Fondului de Mediu.

Aceasta include parametrii legali de functionare a unei activitati pe cale de deschidere sau, in cazul celor deja existente, aduce modificari la parametrii deja existenti.

Autorizatia de mediu este emisa de autoritatea pentru protectia mediului  in cazul agentilor economici noi sau este prelungita de aceeasi institutie in cazul expirarii pentru cei aflati deja in functionare.

Actele necesare si pasii pentru obtinerea autorizatiei unui restaurant

Obtinerea autorizatiei de mediu presupune intocmirea unui set de documentatie tehnica, destul de complex. Documentatia poate fi realizata cu ajutorul unei firme specializate in domeniu, care se va asigura ca toate informatiile necesare sunt transpuse in forma legala necesara conform cadrului legislativ actualizat, implicit inscrierea in Sistemul Integrat de Mediu.

Obtinerea autorizatiei de mediu incepe cu identificarea codurilor CAEN incadrate in zona de obligativitate, conform Ordinului nr. 1798 din 19.11.2018.

In cazul in care doresti sa deschizi un restaurant, codul CAEN corespunzator va fi inclus in lista care specifica obligativitatea obtinerii avizului de mediu. Puteti apela la o firma care ofera consultanta specifica in aceasta zona sau puteti alege sa intocmiti si depuneti individual dosarul necesar la Administratia Nationala pentru Protectia Mediului.

Dosarul va trebui sa cuprinda:

  • O cerere tipizata pentru eliberarea autorizatiei de mediu
  • O fisa de prezentare
  • O declaratie conforma Anexei 2 din OM nr. 178 din anul 2007
  • Dovada publicarii solicitarii pentru autorizatie de mediu (cel putin prin una din metodele de informare specificate in Anexa 3 din OM nr. 178)
  • Planul de situatie, precum si planul de incadrare in zona a locatiei restaurantului
  • Proces verbal de constatare a verificarii respectarii conditiilor impuse prin acordul de mediu din Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului sau nota de constatare a gradului de conformitate
  • Dovada de achitare la casieria APM a tarifului pentru obtinerea autorizatiei de mediu
  • Dosar plic

Dupa depunerea dosarului, specialistii autoritatii de mediu vor verifica amplasamentul si conformitatea documentelor depuse la dosar. In plus, acestia pot solicita documente suplimentare.

Autoritatea de mediu va emite decizia in maxim  90 de zile, cu valabilitate pentru urmatorii 5 ani. Contestatiile pot fi depuse in termen de 15 zile de la emitere si publicare.

In cazul in care se solicita o prelungire a unei autorizatii de mediu existente, cererea trebuie depusa cu 45 de zile inainte de expirarea autorizatiei.

De ce sa alegi o firma de consultanta de mediu

In lipsa autorizatiei de mediu, legislatia prevede o serie de amenzi contraventionale.

Dupa cum este vizibil mai sus, crearea si gestionarea dosarului si a documentatiei tehnice pentru autorizatia de mediu este un proces anevoios. In afara setului de cunostinte pe care va trebui sa il acumulezi ca sa poti depasi obstacolele tipice limbajului birocratic pentru a putea completa corect documentele, vei intampina si dificultati in descrierea planului de situatie si planului de incadrare al locatiei restaurantului. Si in situatia in care alegi sa intocmesti individual dosarul, tot va fi necesar sa apelezi la specialisti pentru informatiile tehnice. Dar cu toate acestea, vei fi mereu in pericol sa nu fii la curent cu ultimele modificari legislative, ceea ce iti poate impacta afacerea semnificativ.

Nerespectarea legilor in vigoare privind obtinerea si mentinerea corecta a autorizatiei de mediu, poate duce, conform OUG 195/2005, la amenzi de pana la 60.000 RON.

Cand optezi pentru o firma specializata pe zona de consultanta de mediu, elimini efortul de intocmire a dosarului, de contactare a specialistilor tehnici necesari, dar si de urmarire constanta a unei legislatii in continua modificare. Responsabilitatea obtinerii si mentinerii corecte a avizului de mediu revine firmei specializate, astfel scutindu-te de toate durerile de cap aferente. In felul acesta, visul tau de antreprenor se poate pune mult mai repede in miscare, iar tu ai ocazia sa te concentrezi pe ce te pasioneaza in noua ta afacere H

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here