„Tinerii ambitiosi, cu spirit de initiativa, activi si responsabili sunt apreciati pe piata muncii, atat la nivel national, cat si international”– apreciaza prof. univ. dr. Magdalena Platis, Prorector al Universitatii din Bucuresti

0
801

In ce masura invatamantul superior ii pregateste pe studenti din punctul de vedere al abilitatilor practice cerute pe piata muncii?

Piata muncii se caracterizeaza printr-o dinamica extraordinara. Competentele generate studentiilor prin programele de studii universitare se impart in doua categorii – competente „hard”, avand caracter general si specific domeniului pe care tinerii il studiaza si competente „soft”, de natura celor transversale, care sustin valorificarea efectiva a primelor, la locul de munca. Sunt cele de tipul: lucrul in echipa, capacitatea de comunicare, capacitatea de adaptare comportamentala etc. in mod frecvent, prin metodele de evaluare a studentilor sunt testate ambele categorii de competente. Cum evaluarea studentilor cuprinde si componenta de evaluare continua, studentii sunt indrumati sa lucreze in echipe, avand obiective clare si astfel se poate afirma ca sunt testate si competentele de tipul celor „soft”, cautate in mod special de catre angajatori. in plus, cu prilejul altor evenimente la Universitatea din Bucuresti, studentii sunt invitati sa participle la cursuri extracurriculare care sa ii ajute sa isi dezvolte competentele transversale, un asemenea eveniment fiind „Zilele carierei”, care cuprinde un program dedicat tranzitiei de la viata universitara, la piata muncii – „Life Transition Programme”.

Cum se imbina teoria cu practica, la Universitatea din Bucuresti?
Teoria cu practica se imbina diferit de la un domeniu la altul, avand in vedere ca, uneori, practica inseamna cercetare. Astfel, pe de o parte, imbinarea activitatii didactice cu cercetarea stiintifica este un proces firesc, dat fiind faptul ca, de cele mai multe ori, cadrele didactice sunt si cercetatori, iar – pe de alta parte – centrele de cercetare sunt afiliate facultatilor si chiar daca apartin unei singure facultati, prin activitatea derulata abordeaza domenii interdisciplinare, atat de importante din punct de vedere practic. De asemenea, la Universitatea din Bucuresti sunt invitati specialisti din practica in activitatea de predare, alaturi de cadrele didactice proprii, pe anumite subiecte tematice, ori chiar mai mult. Exemple de buna practica includ domeniile de jurnalism, relatii publice, consultanta in afaceri. Pentru anumite domenii, cadrele didactice sunt ele insele practicieni in domeniu, ori au fost si sunt specialisti care au dorit o cariera in invatamantul superior, precum domeniul Drept si administrarea afacerilor. Desigur, apropierea teoriei de practica reprezinta un proces continuu, permament, avand in vedere faptul ca evolueaza amandoua.

Ce parere aveti despre studentii care isi gasesc un loc de munca adecvat, inca de pe bancile facultatii?
Tinerii care doresc sa lucreze inca din perioada studentiei sunt de admirat. Ei sunt cei care, chiar daca accepta acest lucru din motive diferite, invata sa faca alegeri, sa ia decizii. Sunt cei care pot valorifica ceea ce invata in facultate, la locul de munca si de asemenea sunt cei care integreaza experienta practica, in cadrul activitatilor didactice.

Cat de interesati sunt tinerii studenti romani sa dobandeasca temeinice cunostinte care chiar sa le fie de folos la viitoarele locuri de munca, ori ii intereseaza doar sa obtina o diploma, indiferent in ce domeniu? Care sunt recomandarile dvs. din acest punct de vedere?
Studentii de astazi sunt diferiti. Daca unii dintre ei inteleg ca este important sa fie activi, nu doar sa fie constiinciosi, sa actioneze, sa raspunda prompt la activitatile dedicate lor, dar din afara planurilor de invatamant, altii sunt mai putin receptivi sau chiar deloc. Nu as face comparatie intre dorinta studentilor de a dobandi cunostinte temeinice si dorinta de a obtine o diploma, ci intre a fi activ si pasiv la oportunitatile pe care le ofera sistemul de invatamant superior – de tipul implicarii in diferite proiecte cu finantare europeana si nu numai, ori institutia si facultatea. Recomandarile mele sunt pentru parinti, in general: sa le cultive copiilor, de mici, interesul pentru nou, pentru actiune, pentru dorinta de a face, de a da, de a participa. Iar studentilor de astazi le recomand sa asculte, sa caute, sa dea curs invitatiilor pentru programe de voluntariat, sa nu astepte ca cineva sa ii roage sa fie activi. Sa fie ei insisi cei care aleg.

Cat de apreciati sunt absolventii romani de studii superioare pe piata muncii din tara, dar si din exterior?
Piata muncii judeca foarte simplu. Tinerii care devin „populatie ocupata” in timpul studiilor sau la scurt timp dupa finalizarea acestora sunt apreciati. Evident, ei capata un loc de munca, dupa ce au parcurs procesul de recrutare. Dar nu este neaparat corect, in toate situatiile. Exista si situatia in care unii tineri accepta un loc de munca inferior nivelului real de calificare, atunci cand piata muncii nu permite angajarea la nivelul respectiv de competente. in prezent, angajatorii absolventilor nostri transmit in general mesajul nevoii de a investi in generarea de competente „soft”. Numai in acest fel, cunostintele profesionale pot fi puse in valoare. Tinerii ambitiosi, cu spirit de initiativa, activi si responsabili sunt apreciati pe piata muncii, atat la nivel national, cat si international. (Daniel Negut)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here