Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research și-a propus să afle mai multe detalii despre cum se pregătesc românii în așteptarea sărbătorilor de Paște și în ce măsură comportamentele și nevoile acestora s-au schimbat comparativ cu studiul similar desfășurat anul trecut.
- 67% dintre români întâmpină Sărbătorile Pascale cu sentimente pozitive, iar proporția celor care se confruntă cu gânduri predominant negative este de 30%
- 79% dintre români intenționează să își petreacă Sărbătorile Pascale acasă, în familie, iar 78% vor să participe la slujba de Înviere din acest an.
- 48% dintre români au remarcat schimbări în modul în care sărbătoresc Paștele în ultimii ani.
- Incertitudinea economică și politică actuală afectează modul în care 8 din 10 români își planifică vacanța de Paște.
- Scade numărul românilor care intenționează să facă cadouri de Paște, de la 67% (2024) la 58% (2025).
67% dintre români întâmpină Sărbătorile Pascale cu sentimente pozitive, iar proporția celor care se confruntă cu gânduri predominant negative este de 30%
Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, românii au sentimente preponderent pozitive în așteptarea Sărbătorilor Pascale (68%). Cele mai des menționate emoții pe care le trezesc aceste sărbători sunt cele de liniște (17%), fericire și entuziasm (16%) și stare de bine (11%).
Pe de altă parte, gândurile predominant negative nu îi părăsesc pe 30% dintre români, principalele sentimente resimțite fiind cele de melancolie și tristețe (8%), indiferență (5%) sau stare de oboseală (4%).
79% dintre români urmează să își petreacă Paștele acasă, în familie. Paștele este perceput ca fiind o sărbătoare de familie, iar cei mai mulți o vor petrece și anul acesta, alături de partenerul de viață (64%), copii (51%) sau părinți (46%).
Obiceiul de a ține post în perioada Sărbătorilor Pascale este în continuare practicat de 1 din 2 români. Dintre aceștia, 18% țin post doar în Săptămâna Mare, 18% doar miercurea și vinerea, iar 12% tot postul.
Despre însemnătatea Paștelui pentru români: tradiție, modernitate și schimbări de perspectivă
Modul în care românii aleg să sărbătorească Paștele se transformă, 48% dintre respondenți afirmând că au observat modificări în felul în care marchează această sărbătoare în ultimii ani, procent în creștere cu 4% față de 2024. Aceste schimbări sunt resimțite în special de persoanele cu vârste între 35 și 44 de ani (56%).
Principalele schimbări menționate sunt tranziția de la o abordare tradițională la una mai modernă în celebrarea acestei sărbători (35%), dorința de a sărbători Paștele în afara agitației comerciale, într-un mod mai autentic și profund (28%) și adoptarea unor obiceiuri mai simplificate și eco-friendly în celebrarea Paștelui, pentru a evita consumul excesiv (20%). Comparativ cu anul trecut, se poate observa o creștere semnificativă a tranziției de la o abordare tradițională la una mai modernă, de la 22% la 35%.
Referitor la însemnătatea Paștelui pentru români, cei mai mulți dintre aceștia consideră că Paștele înseamnă o combinație echilibrată între tradiții și ritualuri și conexiunea cu cei dragi (32%). Pe de altă parte, 23% pun accentul pe pe tradiții și obiceiuri, iar 22% se concentrează mai mult pe conexiunea și comunicarea cu cei dragi.
Referitor la tradiții, 78% dintre români planifică să participe la slujba de Înviere, procentul fiind asemănător celui de anul trecut.
În ceea ce privește conexiunile interpers
Astfel că, cei mai mulți vor folosi tehnologia pentru a se simți mai aproape de cei dragi care sunt departe, majoritatea urmând să le transmită urări de Paște prin intermediul apelurilor telefonice sau video (60%).
Scade numărul românilor care intenționează să facă cadouri de Paște, de la 67% (2024) la 58% (2025)
Incertitudinea economică și politică actuală afectează modul în care 8 din 10 români își planifică vacanța de Paște. Astfel că, cele mai frecvente măsuri luate în acest context sunt reprezentate de atenția mai mare acordată cheltuielilor (41%), reducerea bugetului pentru alimente și cadouri (28%) și alegerea unor opțiuni de vacanță mai accesibile (14%).
Anul acesta, Paștele va fi marcat de o abordare mai cumpătată din punct de vedere financiar. Deși 40% dintre români spun că vor aloca un buget mai mare decât în 2024, această creștere reflectă mai degrabă ajustarea la inflație decât o intenție de consum crescut. În același timp, 39% declară că vor cheltui o sumă similară cu cea de anul trecut, iar 21% intenționează să reducă bugetul alocat.
Tendința de economisire se reflectă și în planurile legate de oferirea cadourilor. Procentul celor care spun că vor oferi cadouri de Paște a scăzut de la 67% în 2024 la 58% în acest an. Cei mai frecvenți destinatari ai acestor daruri rămân copiii (67%), partenerul de viață (58%) și părinții (39%).
În ceea ce privește bugetul estimat pentru vacanța de Paște, 44% dintre români se așteaptă să cheltuiască între 500 -1500 de lei, 37% sub 500 de lei, iar 14% vor aloca sume mai mari, cuprinse între 1500 – 3000 de lei.