Parteneriat international in domeniul aeronautic

0
214

Vineri, 16 iulie 2010, Camera de Comert si Industrie a Romaniei a gazduit conferinta de promovare a unui parteneriat international in domeniul aeronautic pentru realizarea unei aeronave de transport aerian regional de noua generatie, manifestare desfasurata sub patronajul prof. univ. dr. ing. Sorin Dimitriu, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti si vicepresedinte al Camerei Nationale.

 
La eveniment, moderat de prof. univ. dr. ing. Sorin Dimitriu, au participat, alaturi de prof. Joachim Szodruch, presedinte pentru aeronautica al DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (German Aerospace Center) si dr. Uwe Möller, seful reprezentantei DLR la Bruxelles, prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj, presedintele Autoritatii Nationale pentru Cercetare stiintifica, Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor, Leonard Constantin Stafie, secretar de stat in cadrul MECMA, deputatul Liana Dumitrescu, Anton Anton, prorector UTCB – Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti, membri ai OPIAR – Organizatia Patronala a Industriei Aeronautice din Romania, precum si reprezentantii industriei aeronautice din Romania (ROMAERO Bucuresti, AEROSTAR Bacau, IAR Brasov, AVIOANE Craiova).
Proiectul, initiat de INCAS – Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli” din Bucuresti, impreuna cu DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (German Aerospace Center), este promovat indeosebi pe structura dezvoltarii de parteneriate la nivel UE similare initiativelor JTI – Clean Sky (la care Romania participa prin clusterul INCAS) si SESAR, unde sunt alocate cele mai mari resurse UE pentru dezvoltarea de capabilitati si tehnologii avansate.
„Acest parteneriat reprezinta o recunoastere a competentelor si capabilitatilor industriei si cercetarii romanesti. Este o performanta a INCAS si a fabricilor de avioane din tara noastra. Prezenta in sala a majoritatii autoritatilor cu putere de decizie in domeniu arata ca exista suport pentru acest proiect”, a subliniat prof. univ.dr. ing. Sorin Dimitriu in cadrul conferintei. Marea provocare a acestui parteneriat, dupa cum sublinia prof. Joachim Szodruch, presedintele pentru aeronautica al DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V., o constituie construirea unui avion cu un consum de combustibil cu 50% mai mic. „Acest proiect este o sansa de a imbunatati conditiile de mediu, este o sansa pentru asigurarea unei dezvoltari sustenabile”, a apreciat prof. Joachim Szodruch. Potrivit dr. Uwe Möller, seful reprezentantei DLR la Bruxelles, proiectul este in concordanta cu strategia Uniunii Europene in domeniul cercetarii si inovarii.
Evenimentul se inscrie in aria preocuparilor constante ale Camerei bucurestene de promovare a cercetarii si industriei romanesti.
Istoric proiect
La sfarsitul lunii mai 2010, prof. Joachim Szodruch si dr. Uwe Moeler au avut la Bucuresti o serie de contacte in vederea identificarii potentialului de cercetare si industrial din Romania, in vederea integrarii    intr-un mare proiect UE pentru dezvoltarea unei noi generatii de aeronave de transport aerian regional. Concomitent, INCAS a semnat un MoU cu DLR pentru un parteneriat bilateral in vederea dezvoltarii de capabilitati in domeniul cercetarii aerospatiale.
In cadrul intalnirilor cu INCAS si OPIAR s-au conturat oportunitati pentru Romania de integrare in proiecte majore. S-au stabilit elementele de principiu ale unui plan de actiune in vederea promovarii unei initiative comune, in coordonarea DLR, care sa conduca la realizarea unei noi generatii de aeronave de transport aerian regional.
La inceputul lunii iunie, o delegatie din Romania (INCAS, impreuna cu reprezentantii principalelor fabrici cu profil aeronautic – ROMAERO, AEROSTAR si IAR Brasov) a fost invitata la Berlin, la sediul DLR, pentru o intalnire exploratorie pentru un parteneriat intre DLR si cercetare/industria aeronautica din Romania, in vederea realizarii unui consortiu international care sa dezvolte o aeronava de transport regional. Discutiile s-au purtat in vederea identificarii unui plan de actiune si a unui calendar pentru implementarea proiectului, in fiecare dintre tarile vizate pentru parteneriat (Polonia, Cehia si Romania).
Proiectul promovat vineri, 16 iulie 2010, la Bucuresti, urmeaza sa fie prezentat oficial la nivelul Comisiei Uniunii Europene, in vederea identificarii cadrului institutional si a modalitatilor de finantare pentru realizarea unui demonstrator tehnologic, ca parte a FP8 (Programul Cadru 8), pas esential in dezvoltarile industriale ulterioare.

Biroul de Presa al CCIB

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here