« Romania are o piata auto cvasi-blocata, in acest moment »

0
852
dan-vardie

dan-vardieconsidera Dan Vardie, analist si ziarist auto, reprezentantul Romaniei in European Car of the Year
Ce reprezinta pentru Romania recenta lansare a modelului Dacia Duster?

  Lansarea Daciei Duster reprezinta cel mai important eveniment al Romaniei, in industria auto, in acest an! Eu nu vad ce altceva ar putea fi mai important, din acest punct de vedere, pana la finalul lui 2010. Paradoxul este ca lansarea tinde sa devina, post-factum, mult mai importanta pe plan european, decat in tara noastra, din pacate, iar asta mi se pare ca este foarte grav. Romania, va ajunge sa reprezinte, in raport cu pietele europene, o optiune de locul 3 – 4, in cel mai bun caz. Eu estimez ca Dacia Duster se va vinde sensibil mai bine in Germania, Franta si Italia si mai prost in tara noastra, ceea ce consider ca este nedrept, din doua perspective: pe de o parte, Dacia este, traditional, o masina romaneasca, perceputa ca atare si care intotdeauna a avut 30% din piata; pe de alta parte, consider ca Romania este o tara de tip “Duster”, in sensul ca e o tara care chiar are nevoie de o asemenea masina. Raportat la ceea ce “stie sa faca”, Duster-ul este perfecta pentru Romania!

De ce estimati ca se va vinde mai bine Duster-ul in strainatate, decat in Romania?
  Deoarece Romania are o piata auto cvasi-blocata, in acest moment, pentru ca in tara noastra, dupa parerea mea, exista o actiune concertata, bine pusa la punct, impotriva domeniului auto, impotriva pietei masinilor noi, iar cifrele tind sa arate acest lucru din ce in ce mai mult. Chestiunea va avea repercusiuni foarte grave asupra parcului auto al Romaniei. Dincolo de aceste intentii impotriva industriei respective, pe care eu le-as numi chiar “criminale”, pana la urma exista si pacatoasa mentalitate a romanului de a amana mereu lucrurile esentiale din viata lui, pe principiul ca “ce poti face azi, lasa pe maine!”. Eu consider, in acest context, ca a-ti lua o masina este un lucru esential in viata unui om! Iar romanul gandeste asa: n-as putea sa-mi iau de banii astia un Mercedes? Eu am vazut nenumarati oameni care au intrat intr-un show-room sa ia o masina mica, din segmentul B sau chiar A si au sfarsit prin a-si dori una din segmentul D! Asta e o chestiune specific romaneasca. Nu e normal ca, intr-o zi, sa-ti doresti sa schimbi optiunea intr-un asemenea hal, de la simplu, la triplu sau cvadruplu, in materie de bani, cand tu stii ca nu ai in buzunar decat banii pentru “simplu”!
Pe de alta parte, romanul isi ia intai masina si pe urma se gandeste la toate implicatiile: cat il costa revizia, cat consuma benzina sau motorina, cat costa consumabilele, ce se intampla daca o sa se defecteze ceva ce nu este in garantie, cat este asigurarea obligatorie sau full-CASCO? Aceste aspecte sunt trecute pe planul doi, in mentalitatea romanului. De ce? Pentru ca el si-a dorit de multa vreme sa cumpere o masina, iar daca se poate sa fie si cat mai puternica sau premium, este cu atat mai bine. Toate acestea au o influenta negativa, pana la urma…

Ati afirmat ca exista o actiune concertata impotriva pietei auto din Romania. Cine ar fi interesat de acest lucru?
  Cred ca exista un loby interesat al oamenilor care aduc masini la mana a doua, pe caile “gri”, oameni care nu au un business la vedere, dar care au ajuns sa aduca mii de masini, intr-un an de zile. Exista retele si – in aceste conditii –  statul pierde banii din taxe si impozite. Potrivit datelor centralizate, in primele doua luni ale anului 2010, din toata piata auto a Romaniei, numarul masinilor noi inmatriculate a scazut la 17%, deci diferenta de 83% reprezinta masini la mana  a doua. Noi, romanii, nu ne dam seama ce rau ni se intampla!
 
Au fost voci care au afirmat ca Dacia Duster nu este o masina romaneasca, deoarece doar forta de munca este a noastra, nu si conceptia sau echipamentele…
  Aici este o discutie sterila, inutila, dupa parerea mea si care nu face decat sa arate “perversitatea” unor cetateni ai Romaniei. 
Hai sa dam cateva exemple celebre. Faptul ca Jaguar nu mai este o companie britanica, ci proprietarul este o companie indiana, inseamna ca Jaguarul nu mai e britanic? N-am auzit afirmandu-se ca Range Rover-ul nu mai e britanic, ci indian. N-am auzit ca in Suedia sa spuna cineva ca Saab nu mai este o marca suedeza, ci este olandeza, pentru ca a cumparat-o Spyker. si pot continua cu nenumarate exemple!
Asta este, repet, o discutie inutila, pe care eu o resping. Dacia este o marca romaneasca, poarta si numele tarii noastre, de altfel, si nu putem elimina Romania de aici. Sigur, proprietarul este grupul Renault, dar asta e o chestiune de globalizare, care se intampla peste tot in lume. Nu cred ca ne putem anula valorile, doar pentru ca s-a schimbat proprietarul, pentru ca – pana una, alta –  Uzina Dacia plateste taxe si impozite in Romania.
Pe de alta parte, in legatura cu observatia legata de forta de munca vreau sa spun ca, in toate tarile din lume, aceasta isi are rolul ei. La Paris, la Centrul de Design sunt oameni de vreo 69 de nationalitati, care – mai direct, mai indirect – au contribuit la formele interioare si exterioare ale Duster-ului. Ce putem sa spunem despre forta de munca de acolo? Ca e doar frantuzeasca? Nu, e multinationala. Pentru ca asa este in industria auto, care e o industrie globala. La fel este si la Centrul de la Bucuresti, unde oamenii care lucreaza sunt de 9 nationalitati. Dar el este localizat in Romania si este cat se poate de romanesc, fiind o societate inregistrata ca atare, chiar daca proprietarii nu sunt romani, pentru ca proprietar este Grupul Renault.

Care sunt masurile ce ar putea conduce la redresarea pietei auto interne, fara a fi acuzati de Uniunea Europeana (UE) ca se ofera ajutor de stat?
 Sa lamurim intai a doua problema. Orice stat isi ajuta industria nationala, iar asta se intampla peste tot in lume. Povestea asta cu restrictiile Uniunii Europene si ajutoarele de stat trebuie tinuta sub un anumit control si interpretata in context european corect, pentru ca, in realitate, sunt permise multe. Am auzit ca Franta a fost bagata in impeachment de catre Comisia Europeana exact pe teme auto si nu cred ca Franta s-a speriat foarte tare! De altfel, am mai spus-o si atunci cand au fost ultimele actiuni ale Comisiei Europene impotriva Romaniei: din 27 de tari ale UE, 25 au fost amenintate cu impeachment. Trebuie sa ne linistim din acest punct de vedere, sa analizam ce probleme sunt si sa luam masuri in consecinta, sa nu ne mai alarmam in presa ca ne “omoara” Uniunea Europeana! Pana acum, UE a dat in judecata pe toata lumea! Uneori a castigat, alteori a pierdut. Hai sa judecam lucrurile la rece. Sunt lucruri cerute de UE, care trebuie facute fara indoiala si pe care nu vrem sa le facem, si sunt lucruri care pe noi nu ne avantajeaza, dar ne grabim sa le facem. Trebuie sa ne hotaram: vrem sa facem ceva pentru Romania? Pentru ca o tara este suverana, chiar daca e in UE. Noi trebuie sa avem oameni competenti care sa ne reprezinte in relatiile europene si care sa demonstreze cu documente, cu fapte, cu argumente pertinente de ce o chestiune poate fi necesara pentru Romania, dar interpretata in mod corespunzator, nu neaparat ad-literam cum spune Uniunea Europeana. Sunt convins ca, daca ar exista aceste “voci” competente, Romania n-ar mai avea nici macar un sfert din problemele pe care le are acum la Comisia Europeana. Cand reprezinti acolo o tara, ai si responsabilitati. in momentul in care te duci sa rezolvi o problema, trebuie sa si stii sa o rezolvi! Daca te duci doar sa mimezi…
si mai este o problema: nu e un secret pentru nimeni ca la Comisia Europeana se petrec acte de coruptie, iar presa internationala a dat publicitatii multe cazuri. Asta e problema lor, s-o rezolve ei, dar trebuie sa tinem cont de ea atunci cand suntem amenintati cu cine stie ce impeachment!… 

Sa revenim la masurile ce ar trebui luate pentru redresarea pietei auto din Romania…
Ce s-a facut, la noi, pana acum? S-a aplicat prost Programul Rabla, care nu este ceea ce ar fi trebuit. S-au oferit cupoane pentru masinile vechi, dar a inflorit specula, deoarece s-a creat posibilitatea ca pana in luna noiembrie 2010 sa faci ce vrei cu aceste cupoane, in loc sa se limiteze la o luna de zile perioada avuta la dispozitie ca sa transformi masina veche intr-una noua. Doar o luna sau maxim 45 de zile, altfel sa se piarda cuponul. insa, asa cum s-a aplicat, au aparut tot felul de samsari care au profitat. Ideea “rablei” a fost ca oamenii sa schimbe masina veche, cu una noua, nu ca aceste cupoane sa devina un “bun” aruncat pe piata!
insa, cele mai multe masuri ce pot fi luate pentru impulsionarea pietei auto sunt de natura fiscala, de genul taxelor si impozitelor. Acolo trebuie umblat cu grija!
Pe de alta parte, atata timp cat Romania nu va adera la sisteme as spune “paneuropene”, care sa stimuleze masinile mici, ecologice si sa descurajeze masinile mari, poluante – chiar noi fiind acestea, ca sa nu mai vorbim de cele vechi, ca aici e problema – lucrurile nu se vor rezolva. Spre surprinderea mea, nici Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) nu se pronunta clar in favoarea acestor masuri! Personal mai cred si ca sistemul de tip “bonus-malus” ar avea si in Romania un efect pozitiv asupra pietei. Sustinerea industriei auto este o misiune patriotica. Daca ai industrie auto care functioneaza, sunt create premise de dezvoltare a tarii, pentru ca industria auto este primul vehicul industrial de progres!

In afara de Ford, vedeti si alti mari producatori mondiali care vor dori sa vina in Romania?
  Raspunsul este negativ, din pacate, si vorbesc dintr-o realitate directa. Momentul favorabil a fost pe vremea Guvernarii Tariceanu. in afara de Ford, care s-a si concretizat, au mai fost cel putin doua alte discutii serioase, pentru o investitie industriala semnificativa in Romania, dar ambele au esuat. Iar una dintre acestea nici macar nu a esuat din cauza crizei, asa cum au spus unii care au incercat sa-si justifice imcompetenta – este vorba despre Mercedes – ci din cauza drumurilor proaste din tara noastra, dar si pentru ca noi nu am avut un lobby potrivit la Mercedes. Astfel incat germanii au preferat sa faca o fabrica in Ungaria. Despre celelalte sanse este mai greu de vorbit. Eu, personal, am fost implicat in una foarte clara, dar nu am mandat sa spun mai multe. 
Alte cauze care au stopat initiativele de investitii auto in Romania sunt criza economica si – pe de alta parte – incompetenta noastra bine-cunoscuta in materie de negocieri, care a impiedicat orice firava incercare. Se uita, insa, un lucru. Traim intr-o perioada de supraproductie, iar asta nu e de ieri, de azi. Nu este usor sa convingi acum un producator auto sa vina la tine in tara si sa nu mai faca masini in Italia, Germania si chiar in Spania. Ai nevoie de argumente serioase! si nu mai este suficient doar argumentul fortei de munca ieftine, mai ales ca nici nu mai este asa de ieftina in Romania! Acum, multi producatori auto spun: “ma duc in China si fac masini pe banda rulanta, la costuri de nimic in materie de forta umana”. imi pare rau ca aduc vorba despre China, dar e o realitate crunta, pe care eu o urasc deja. Acei producatori auto nu au nevoie de Romania, nu au nevoie de Europa si-ti aduc masina aici, chiar daca mai platesc taxe suplimentare ca sa vanda in Uniunea Europeana, pentru ca afacerea este super-rentabila, in conditiile date. Cum sa te lupti cu un asemenea “monstru” cum este China. Sau cu India, ori cu alte tari din Asia?
Astfel ca, daca vorbim de viitorul imediat – adica 3 sau 4 ani – eu pot sa spun cu un grad de certitudine de 99,99% ca nu vine nici un alt producator auto important in Romania. Las asa, un 0,01% sansa, ca sa fiu putin optimist, dar nu prea este cazul!
Iar daca vorbim despre un viitor mai indepartat, aici lucrurile sunt mai nuantate. Daca Romania va sti sa identifice un loc sub soare in zona asta “gri” care se naste vazand cu ochii, chiar daca unora nu le vine sa creada – si nu vreau sa spun mai multe, ca nu are rost – atunci, da, tara noastra poate avea o sansa sa conteze mai mult decat acum in industria auto mondiala.
insa, daca Romania va ramane in continuare o tara de “baieti smecheri”, care se duc in Germania si aduc aici, pe post de super masini, vechiturile  celor de acolo care vor sa scape de ele, atunci Romania va deveni ceea ce se si doreste de fapt in Europa: o simpla consumatoare! Dar – atentie! – o tara care doar consuma, nu o duce bine. Nu exista pe Pamant o tara mare consumatoare care sa prospere, daca nu este si o mare producatoare! (interviu preluat din revista Business Adviser, varianta print, nr 49)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here