Garantiile fiind greu de obtinut, amanarea la plata a datoriilor catre stat ramane o facilitate “pe hartie”

0
785

Bucuresti, 29 martie 2010-  “Reglementarile privind amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen pot deveni in practica o facilitate reala pentru majoritatea companiilor doar daca, macar in limita unui anumit plafon al datoriilor catre stat, firmele nu ar fi obligate sa ofere garantii, intrucat cel mai adesea nu le pot obtine.

 Din estimarile noastre, maxim 20- 30% dintre companiile cu datorii vor putea apela la aceasta facilitate”, a aratat Mirela serban, Managing Partner R&M Audit, unul dintre liderii pietei de contabilitate, consultanta fiscala si audit, companie situata pe locul 6, ca cifra de afaceri, in topul national realizat de Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).
Pana la sfarsitul lunii ianuarie, ANAF a primit 660 de cereri de amanare la plata a obligatiilor fiscale ale companiilor la stat, din care a aprobat 413 de solicitari, cu o valoare totala de 210 milioane lei (50 milioane euro), in conditiile in care ANAF are de colectat miliarde de Euro.

Cererile de amanare la plata a obligatiilor fiscale datorate si neachitate la termen ca urmare a efectelor crizei economico-financiare trebuie depuse pana la data de 30 iunie 2010. Conform legii, solicitantii trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ o serie de conditii: sa fi depus toate declaratiile fiscale pana la data depunerii cererii de amanare la plata, sa nu aiba cazier fiscal, sa nu fi atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice privind procedura de insolventa etc.
De asemenea, contribuabilii care solicita amanarea la plata a obligatiilor fiscale trebuie sa ofere garantii fie sub forma scrisorilor de garantie bancara, fie prin bunuri libere de orice sarcini, in urmatoarele cuantumuri: 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata- daca amanarea se acorda pe o perioada mai mica de 3 luni sau 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata- daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni. „Daca firmele ar putea obtine aceste garantii, inseamna ca ar fi putut obtine si finantari in limitele sumelor respective si nu ar mai fi avut nevoie de amanari la plata, mai ales avand in vedere faptul ca penalitatile pentru intarzierea platilor depasesc dobanzile pietei”, a subliniat Mirela serban.
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, firmele datoreaza majorari de intarziere in cuantum de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amanare la plata, incepand cu data emiterii deciziei si pana la data la care se incheie termenul de amanare sau data la care inceteaza valabilitatea facilitatii.
In principal, intentia acordarii facilitatii de amanare la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen consta in plata unor majorari de intarziere care se ridica la jumatate (0,05%) din valoarea standard a majorarii de 0,1% pe zi de intarziere, aplicabila in conditii normale, daca nu s-ar fi optat pentru amanare.
„Un sprijin real din partea statului ar fi introducerea unui plafon pentru care nu se solicita garantii si diminuarea penalitatilor pana la un nivel comparabil cu cel al dobanzilor bancare: scazand „povara” penalitatilor, statul ar fi cu mult mai castigat prin incasarea datoriilor efective. Oricum, pe perioada acordarii acestei facilitati, firmele trebuie sa isi achite la zi obligatiile catre stat”, a aratat Mirela serban.
Conform legii, amanarile la plata isi pierd valabilitatea in cazul in care companiile nu achita in maxim 30 de zile de la scadenta obligatiile fiscale care au termene de plata care curg incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor fiscale.

***

Despre R&M Audit

Infiintata in anul 2000, compania R&M Audit a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, R&M Audit a avut prilejul de a cunoaste particularitatile companiilor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).  in anul 2008, R&M Audit a urcat pe locul 6 in topul CECCAR  dupa cifra de afaceri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here