Cum aplica segmentul entry level in vremea pandemiei [Studiu]

0
913

Optimism la final de an2020 a fost ca un roller coaster. A început cu planuri de creștere, dezvoltare și angajare. Competiția pentru candidați era mare, dar asta ne motiva să fim mai buni în ceea ce oferim și să facem pași importanți în employer branding. A venit însă momentul martie și planurile s-au schimbat radical. Numărul de locuri de muncă și numărul de aplicări au scăzut semnificativ în martie și aprilie. Din mai însă, lucrurile au început să reintre treptat în normal. Candidații au început să aplice și să dărâme recorduri, astfel că în cele 3 luni de vară, un moment prin tradiție leneș la capitolul aplicări, pe eJobs.ro s-a atins un nivel istoric, ajungându-se la un total de peste 4 milioane de aplicări și 420.000 de aplicanți.Și lucrurile nu se opresc aici! Toamna se anunță a fi cea mai activă de până acum, din punctul de vedere al aplicărilor.

Cea mai mare surpriză: segmentul entry levelDacă până acum ne era greu să ocupăm pozițiile entry din varii motive – tinerii se angajau tot mai târziu, nu erau dispuși să accepte orice de la un angajator și, pe alocuri, erau neserioși -, ultimele luni ne-au adus o mare surpriză și pe acest segment.Cei care erau odată printre „leneșii” aplicanților la anunțurile de pe eJobs, tinerii între 18 și 24 de ani, au fost în ultimele luni printre cei mai harnici. Ei sunt acum pe locul 2 în topul candidaților care aplică cel mai mult pe eJobs.ro, după segmentul tradițional 25-35 de ani.Întrucât comportamentul lor în aplicare s-a schimbat cel mai mult comparativ cu restul de segmente de vârstă, am vrut să aflăm ce a stat în spatele acestuia. Așa că le-am pus câteva întrebări pentru a ne lămuri și pentru a te ajuta și pe tine să-i înțelegi mai bine. Îți oferim așadar, în premieră, rezultatele celui mai recent studiu eJobs despre tinerii aflați la început de carieră și cum văd ei viitorii angajatori.3*Studiul a fost realizat în perioada iulie-august 2020, pe un eșantion de 1.967 de respondenți cu vârste între 18 și 24 de ani.

La ce vârstă se angajeazăDacă în cazul sondajului nostru, 28,6% din cei chestionați încă nu și-au luat primul job, pentru restul, pentru cei care deja lucrează, cele mai recente date de la INS ne arată un tablou îngrijorător: șomajul în rândul tinerilor a ajuns la 17%. Ținând cont că cererea pentru acest segment e în continuare foarte mare – avem nevoie de juniori pe care să-i formăm după chipul și asemănarea culturii noastre organizaționale, avem nevoie de creativitatea și entuziasmul lor -, lucrurile ar trebui să fie ceva mai simple în 2021. Ei sunt mai dornici decât în alți ani să-și găsească job, noi ne putem ocupa posturile mai ușor și, cu atenția concentrată pe brandul de angajator, îi putem fideliza încă de la primii lor pași în carieră.

#1 Vânzări- 17.7%#2 Alimentație/HoReCa – 14.2%#3 Producție – 4.1%#4 Educație/Training/Arte – 3.4 %#5 Turism/Hotel staff – 3.2%#6 Administrativ/Logistica – 3.1%#7 Construcții/ Instalații – 3.0 %#8 Specialisti / Tehnicieni – 2.6 %#9 Relații clienți / Call center – 2.5 %#10 Marketing – 2.3 %Vânzările (17,7%) și Alimentația/HoReCa (14,2%) rămân principalele domenii care atrag tinerii la început de carieră. Unul dintre principalele motive e acela că în cazul acestora nu e necesară experiența anterioară, iar cerințele de angajare sunt mai mult axate pe atitudine, pe soft skills precum motivația, entuziasmul, energia. Sunt cerințe pe care le putem împrumuta și în alte domenii, pentru a le face mai ușor accesibile tinerilor.Unde lucrează cei care o fac deja

Domeniul vânzărilor e atractiv și pentru cei care nu au intrat încă pe piața muncii, fiind urmat de IT Software – domeniu recunoscut pentru oportunitățile de dezvoltare profesională, dar și pentru salariile peste cel mediu pe economie în România. Pe locul 3, în topul alegerilor, se află domeniul Relaților cu clienți/Call Center, recunoscut pentru accesibilitate în angajare. #1Vânzări – 10.0%#2 IT Software – 7.7% #3 Relații clienți/Call center – 6.1%#4 Resurse umane/Psihologie – 4.2%#5 Educație/Training/Arte – 4.0%Ce domenii fac cu ochiul celor care se pregătesc de primul job#6 Financiar/Contabilitate – 3.8%#7 Marketing – 3.6 %#8 Inginerie – 3.4 % #9 Alimentație/HoReCa – 2.9%#10Administrativ / Logistica – 2.8%

Ce obstacole resimt la început de carierăCerințele legate de experiență, numărul de joburi disponibile pentru persoanele aflate la început de carieră și modul în care se desfășoară interviurile sunt principalele motive de îngrijorare ale tinerilor. Aceste aspecte merită să le iei în considerare când realizezi viitorul anunț de recrutare. Conținutul video are mare priză la tânăra generație, așa că data viitoare ia în calcul postare unui video anunț în locul celui clasic pentru a-i familiariza cu atmosfera din companie și cultura organizațională încă de la primul pas din candidate journey.Lipsa de experiențăPrea puține joburi pentru cei aflați la început de carierăSalarii miciLipsa consilierii profesionaleLipsa de experiență în susținerea unui interviu de angajare

Unde își caută joburiPlatformele de recrutare, rețelele de socializare și paginile de carieră de pe site-urile companiilor sunt principalele medii pe care le folosesc tinerii în găsirea unui loc de muncă. Ei se așteaptă să găsească aici acele date care să-i determine să aplice. Deși poate părea un moft, campaniile de employer branding și comunicarea susținută a brandului de angajator sunt acum mai importante decât oricând, mai ales pentru segmentul entry. E mai recomandat ca niciodată să te folosești de toate mediile pe care le ai la îndemână pentru a ajunge la ei – nu te limita doar la anunțul clasic de recrutare, fii prezent și în social media, fă-ți și o pagină de cariere interactivă și fun! Vei avea numai de câștigat nu doar pe termen lung, ci și pe termen scurt.

De unde se informează despre angajatoriAvând tehnologia în ADN, tinerii știu exact unde să caute informații despre angajatori. Iar asta înseamnă că acum, mai mult ca oricând, trebuie să te asiguri că brandul tău de angajator e comunicat coerent și unitar în toate mediile, pe toate platformele. Pe lângă actualizarea informațiilor companiei tale pe platformele de recrutare online, îți recomandăm să verifici și paginile de social media ale companiei, cât și detaliile de pe site-ul companiei.

Ce contează cel mai mult pentru ei când își caută un jobSă îmi ofere un plan de carieră și dezvoltare profesionalăSalariulSă fie într-un domeniu de activitate stabilAtmosfera din cadrul echipeiSă pot lucra part-timeMotivația tinerilor depinde mult și de perspectiva pe care le-o oferi la interviu. Apreciază angajatorii care văd pe termen lung colaborarea și sunt atenți la satisfacția financiară a oamenilor din echipă. Punctează la interviu și acele informații care arată stabilitate. De exemplu: nu au fost disponibilizări, pachetul de beneficii a rămas constant în remote work, business-ul s-a extins.

Cum arată anunțurile care le stârnesc interesulAnunțul de angajare este cartea de vizită a companiei. Atunci când se uită la un anunț de recrutare, candidații vor să vadă că spune o poveste, că este clar și transparent. Dacă politica companiei permite, pune salariul la vedere pentru seta așteptări realiste încă de la început. Personalizează-l în funcție de profilul candidatului targetat, de specificul industriei și de orașul în care recrutezi. Și nu uita să-ți arăți și creativitatea, prin video sau prin design atrăgător. Pe eJobs găsești anunțuri de angajare performante care pot fi personalizate grafic și care pot include chiar și video-uri.#1 Să fie scurt și clar#2 Să fie scris în termeni cât mai prietenoși și ușor de înțeles#3 Să aibă salariul la vedere#4 Să fie creativ#5 Să aibă și componentă video din care să reiasă atmosfera din cadrul companiei și felul în care arată sediul

Așteptări vs realitateȘi în ceea ce privește așteptările financiare pare că segmentul entry s-a mai calibrat la realitate, nemaiașteptând salarii exagerate pentru nivelul (sau lipsa) lor de experiență. Astfel, peste 72% dintre aceștia își doresc salarii sub 2.500 de lei. Dacă nu ai bugetul acesta, propune-le un plan de carieră clar și coerent și KPI care să le ofere ocazia de a câștiga bonusuri și de a avansa în companie.

O perioadă cu schimbări multe este și un bun exercițiu de creativitate. 9 din 10 candidați caută informații despre un angajator înainte să aplice, iar reputația poate fi menținută și prin tactici punctuale care nu sunt condiționate de bugete mari.Generează conținut pozitiv despre companie. Nu trebuie să fie o știre spectaculoasă, ci o poveste adevărată, poate despre angajări, despre lucrul remote, despre atragerea de noi profesioniști în echipă. Pe un fond accentuat de știri negative, candidații vor avea afiliere către angajatori care-i liniștesc.Oferă feedback – 7 din 10 candidați nu ar mai aplica niciodată la o companie care nu le-a oferit feedback pentru o aplicare anterioară. Tinerii din generația 18-24 sunt mai pragmatici și țin mai mult cont de feedback și de reputația companiei decât cei din generația 25-35.Ce faci mai departe

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here