2020 a schimbat regulile cumpărăturilor online. Ce aduce 2021?

0
920

 

Perioada sărbătorilor și începutul noului an dau startul sezonului de reduceri, unde, având în vedere contextul actual, cele mai multe cumpărături se vor face online.

Această perioadă vine cu bucurii, dar vine la pachet și cu pericolele aferente, precum posibile tentative de fraudare care vizează obținerea datelor tale bancare. Printre acestea, cea mai des întâlnită este ingineria socială prin e-mail, SMS sau telefon.

Tocmai pentru a preveni tentativele de fraudă și pentru a actualiza sistemele de securizare a plăților electronice, începând cu luna ianuarie va ajunge în România o nouă directivă europeană, care presupune o autorizare mult mai sigură a plății cu cardul online. Astfel, la fel ca toți operatorii economici participanți la sistemul de plăți electronice din spațiul economic european, și ING Bank va implementa autorizarea plăților în doi pași.

Ce se va schimba atunci când faci cumpărături online cu cardul?

Introdus cu scopul de a reduce fraudele din e-commerce prin adăugarea unui filtru de protecție pentru clienți atunci când fac o plată online, 3D Secure este un standard internațional de securitate pentru plățile cu cardul online.

Concret, este vorba despre pagina securizată în care tu îți introduci datele cardului atunci când vrei să faci plata online. Iar după ce ai apăsat butonul ”plătește”, următorul pas în cazul ING este să autorizezi plata prin aplicația mobilă Home’Bank în următoarele 10 minute. Este important să nu se închidă pagina comerciantului în această etapă. Odată deschisă aplicația Home’Bank, va apărea o notificare din ecranul principal, de la care trebuie să continui conform instrucțiunilor.

Totodată, este important de menționat că începând cu 1 ianuarie 2021 toate plățile cu cardul efectuate la magazinele online din Europa, inclusiv România, vor trece prin fluxul 3D Secure și autorizare a plăților cu minimum doi factori (ceva ce ești – amprentă/face ID, ceva ce deții – telefon/cartelă, ceva ce cunoști – parolă/PIN), conform directivei europene. Acest lucru înseamnă că unele tranzacții ar putea fi respinse, în situația în care magazinul online de pe care vrei să faci cumpărături nu a implementat acest protocol de securitate. Mai multe detalii despre acestea pe ing.ro.

Dincolo de măsurile de securitate implementate de industria bancară, pentru a te ajuta să te bucuri de cumpărături online în siguranță, ING Bank România vine cu o serie de recomandări.

  1. Verifică ofertele primite

Foarte mulți dintre noi primim newslettere de la magazinele online pe care le preferăm. Majoritatea vin la intervale regulate și au un stil aparte, ușor de identificat. Însă obișnuința este moartea siguranței atunci când vorbim de astfel de comunicări, pe care ar trebui să le verificăm de fiecare dată. Atunci când primești un newsletter, pune-ți următoarele întrebări: Era ceva așteptat? Are formatul cunoscut? Are aceeași adresă la expeditor ca cele anterioare? Iar, dacă primești un newsletter de la un site la care nu te-ai înscris, este recomandat să nu reacționezi la el. Totodată, nu da curs ofertelor prea tentante care vin prin e-mail, SMS sau telefon. De obicei, când o ofertă este prea bună ca să fie adevărată, cel mai probabil este o păcăleală.

  1. Atenție la website-urile accesate și la comercianții de la care vrem să cumpărăm

Cel mai indicat este să accesezi website-ul magazinului online prin introducerea manuală a adresei web, fără a face clic pe link-uri din newslettere. Însă, dacă ai accesat un link pe care l-ai primit în newsletter, verifică cu atenție pagina pe care ai ajuns și asigură-te că website-ul este securizat. Este ceva ușor de identificat, prin iconița cu lacăt care se afișează înaintea denumirii website-ului, în bara de navigare a browser-ului, precum și în adresa propriu-zisă (https înainte de denumire). De asemenea, este recomandat să cumperi de pe website-uri în care ai încredere, de unde ai mai cumpărat și în trecut și să eviți să faci cumpărături cu o valoare mare în magazinele online noi sau pe care nu le-ai verificat înainte. Iar un alt detaliu important de care ar trebui să ții cont de fiecare dată este să nu faci cumpărături online atunci când ești conectat/ă la rețelele de wifi publice.

Pentru platformele de tip marketplace, verifică cu atenție recenziile vânzătorilor și nu furniza niciodată detaliile de card la încheierea unor astfel de tranzacții. Optează pentru plata prin platforma oficială sau ramburs la livrarea produsului și nu ezita să oferi recenzii negative dacă produsul sau interacțiunea cu vânzătorul nu sunt conform așteptărilor.

  1. Revizuiește cu atenție detaliile înainte de a autentifica plata

Important de reținut este ca, dacă ai orice urmă de suspiciune, să nu continui plata. Fii atent de fiecare dată la detalii și la suma totală atât când ești pe pagina magazinului online, cât și în momentul în care aprobi tranzacțiile prin 3DSecure și, apoi, la înregistrarea plății în contul tău. Dacă sesizezi diferențe, este important să notifici imediat banca.

În încheiere, trebuie să știi că banca nu ți-ar cere niciodată detalii despre contul sau cardul tău prin e-mail, SMS sau telefon (în acest caz doar dacă ai apelat tu la call-center). Regula se aplică pentru orice comerciant sau persoană care încearcă să le obțină.

 

 

Pentru mai multe detalii:

   

ING

ING Bank România este parte a ING Group, instituție financiară internațională globală, care oferă servicii bancare unui număr de peste 38,8 de milioane de clienți individuali, companii sau instituții din peste 40 de țări.

Înființată în 1994, ING Bank România este în prezent o bancă universală, oferind produse și servicii tuturor categoriilor de clienți – companii mari și mici, instituții financiare, mici antreprenori și persoane fizice. ING Bank România este a patra bancă în top 10 bănci locale, conform activelor, și singura bancă cu creștere organică, fără achiziții de portofolii de clienți sau alte bănci. ING Bank România este o bancă universală cu peste 1,6 milioane de clienți din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri și Mid-Corporate și Wholesale Banking.

Misiunea ING este aceea de a-i susține pe oameni să fie cu un pas înainte, în viață și în afaceri.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here