Studentii au inceput noul an universitar. Care sunt schimbarile in 2011-2012? Clasificarile in functie de programele de studiu

0
97
universitatea-bucuresti-locuri-taxa

universitatea-bucuresti-locuri-taxaClasificarea universitatilor, dar si numarul redus aproape la jumatate al studentilor din cauza bacalaureatului exigent ii fac pe rectori sa se gandeasca la posibilitatea unor fuziuni care sa aduca mai multi bani si sa poata sustine un invatamant de calitate.

Rezultatele catastrofale de la bacalaureat au scazut cu peste o suta de mii numarul posibililor studenti din acest an universitar. Multe facultati au anuntat ca au locuri si pentru a doua sesiune, dar nici la bacalaureatul de toamna numarul celor care au luat examenul nu a crescut foarte mult. Din cei peste o suta de mii de candidati, doar aproape 19.000 au luat bacalaureatul in toamna si au avut astfel posibilitatea sa se inscrie la facultatile care mai aveau locuri libere.

in anul universitar 2011-2012 sunt 62.850 de locuri la ciclul universitar de licenta, pentru master sunt 35.600 de locuri, iar pentru doctorat sunt aproximativ 3.500 de locuri. Desi nu toate au fost ocupate, universitatile traditionale au avut totusi candidati pe locurile oferite.

Elevii care au luat bacalaureatul in acest an nu s-au mai indreaptat spre universitati cu viitor incert, iar universitatile bune au avut mai multi candidati pentru ca elevii sunt mandri ca au o diploma de bacalaureat care inseamna ceva, spunea ministrul Educatiei, Daniel Funeriu.

Noul an universitar, chiar si cu mai putini studenti, va fi marcat de schimbari majore aduse de Legea educatiei. Unele ar putea fi considerate chiar radicale in sistemul de invatamant superior din ultimii ani.

in noul an universitar, universitatile sunt clasificate in functie de misiunea lor specifica in universitati pana la nivel de licenta, universitati pana la nivel de master si respectiv cele mai bune pana la nivel de doctorat.

intr-un sistem universitar schimbat, universitatile mici s-ar putea sa nu mai faca fata singure in viitor cerintelor si sa solicite sprijin institutiilor de invatamant superior puternice, cu care ar putea fuziona.

Anul 2011-2012 va fi pentru invatamantul superior din Romania unul crucial tocmai pornind de la ideea ca pentru prima data se pune accent pe calitate in invatamantul superior, dar si pentru ca universitatile vor trebui sa se asocieze, spunea recent rectorul Universitatii Bucuresti, Ioan Panzaru.

Prima fuziune, intre Universitatea de Medicina si Farmacie si Universitatea Politehnica din Timisoara, a fost deja anuntata. Decizia consortiului dintre cele doua institutii de invatamant superior a fost considerata una istorica, fiind incurajata de Ministerul Educatiei.

Universitatile sunt incurajate sa fuzioneze si de primirea unei finantari suplimentare. Legea educatiei prevede ca pentru promovarea calitatii si cresterea eficientei sistemului de invatamant superior, pentru cresterea vizibilitatii internationale si pentru concentrarea resurselor, universitatile de stat si cele particulare pot sa se constituie in consortii universitare sau pot sa fuzioneze intr-o singura institutie de invatamant superior cu personalitate juridica.

Institutiile de invatamant superior sunt deja impartite in cele trei categorii, respectiv universitati centrate pe educatie, universitati de educatie si cercetare stiintifica sau universitati de educatie si creatie artistica, precum si universitati de cercetare avansata si educatie.

Mai mult, locurile la doctorat si masterat au fost date numai dupa clasificarea universitatilor, considerata de autoritati perfectibila.

O noutate a anului universitar care incepe in 3 octombrie este si admiterea la doctorat pe baza de concurs. Din acest an universitar, conducatorii de doctorat vor fi evaluati in vederea acreditarii. De asemenea, va fi aplicat si „Codul studiilor doctorale”, care ar urma sa incheie „perioada doctoratelor date pe banda rulanta”, pentru ca acestea vor fi distribuite pe baza de competitie. Cei mai buni profesori universitari vor castiga burse doctorale, urmand ca ei si scolile doctorale din care fac parte sa-si angajeze doctoranzii. Accentul in noul cod al studiilor doctorale este pus pe partea de cercetare, in elaborarea tezei de doctorat.

Important in noul an universitar este, din punctul de vedere al universitatilor, si acreditarea domeniilor de masterat. Vor face acest tip de pregatire numai acele institutii de invatamant superior care pot face dovada pregatirii lor si, totodata, vor fi acreditate scolile doctorale. Daca pana acum se putea organiza doctorat nu numai pe locuri de la buget, dar si cu taxa, din acest an universitar si pana in decembrie 2012 acreditarea scolii doctorale se va face numai daca acestea respecta criteriile de calitate.

Totodata, evaluatorii ARACIS trebuie sa indeplineasca „standarde de conferentiar”.

Noul an universitar aduce in premiera si Statutul studentului, care cuprinde drepturile si obligatiile acestuia, printre care accesul la invatamant gratuit si dreptul de a cunoaste mecanismele de stabilire a taxelor de studii si a altor taxe percepute de universitate. in universitati este interzisa orice discriminare directa sau indirecta fata de student bazata pe criterii de sex, orientare sexuala, varsta, rasa, etnie, religie, optiune politica, origine sociala, handicap, situatie familiala, apartenenta ori activitate sindicala. in plus, studentii nu pot fi sanctionati sau discriminati pentru critica privata sau publica adusa argumentat institutiei de invatamant superior sau pentru exprimarea opiniei personale in acest sens, atunci cand acestia respecta prevederile legislatiei in vigoare.

De asemenea, prin Legea educatiei a fost constituit Registrul Matricol Unic al Universitatilor din Romania, o baza de date electronica in care vor fi inregistrati toti studentii din universitatile de stat sau particulare acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, pentru a se asigura un control riguros al diplomelor. Studentii pot fi reprezentati in toate structurile decizionale si consultative din universitate.

Noul an universitar aduce cu el si alegeri ale noilor stucturi de conducere ale universitatilor, pentru prima data fiind parte in acest proces intreaga lume academica. Legea educatiei prevede ca variante de desemnare a rectorului „concursul public” si „alegerile generale prin vot universal, direct, secret si egal”. Modul in care va fi desemnat rectorul este stabilit de comunitatea academica a universitatilor.

Legea educatiei contine prevederi clare referitoare la rectori, una dintre acestea fiind ca „persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului”. Durata mandatului de rector este de patru ani. Mandatul poate fi innoit cel mult o data, in urma unui nou concurs, conform prevederilor cartei universitatii. O persoana nu poate fi rector al aceleiasi institutii de invatamant superior pentru mai mult de opt ani, indiferent de perioada in care s-au derulat mandatele si de intreruperile acestora.

Dupa implinirea varstei de pensionare, ocuparea oricarei functii de conducere in universitatile de stat, particulare si confesionale este interzisa, cu exceptia mandatelor in exercitiu la data intrarii in vigoare a legii.

Persoanele care exercita o functie de conducere sau de demnitate publica au dreptul de a li se rezerva postul din sistemul educational, dar nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului. Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic pe perioada exercitarii mandatului.

Legea mentioneaza ca profesorii din invatamantul universitar se pensioneaza la 65 de ani, dupa aceasta varsta putandu-si continua activitatea didactica pe baza de contract cu unitatea de invatamant, care poate fi reinnnoit anual, fara a fi supus reglementarilor privind cumulul salariu-pensie.

Legea educatiei instituie conditii stricte de studii pentru ocuparea functiilor didactice, cei aflati in situatii care nu sunt conforme celor legale avand la dispozitie un termen de patru ani pentru a-si reglementa situatia. De asemenea, prevede evaluarea la intervale de maximum cinci ani a rezultatelor si performantelor activitatilor didactice si de cercetare ale personalului didactic si de cercetare dintr-o universitate. Evaluarea de catre studenti a pres
tatiei cadrelor didactice este obligatorie, iar rezultatele evaluarilor sunt informatii publice.

Legea defineste ca abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara: plagierea rezultatelor sau publicatiilor altor autori; confectionarea de rezultate sau inlocuirea rezultatelor cu date fictive; introducerea de informatii false in solicitarile de granturi sau de finantare. Actul normativ interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au realizat abateri grave de la buna conduita in cercetarea stiintifica si activitatea universitara.

Legea mai stabileste ca institutiile de invatamant superior de stat avand activitati de predare in limba minoritatilor nationale, care au statut de universitati multiculturale si multilingve sunt Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca – in limbile romana, maghiara si germana, Universitatea de Medicina si Farmacie din Targu-Mures – in limbile romana si maghiara, Universitatea de Arta Teatrala din Targu-Mures – in limbile romana si maghiara.

in contextul unui an universitar cu mai putini studenti din cauza absolventilor de liceu care nu au reusit sa treaca de bacalaureat, a aparut propunerea ca inscrierea la facultate sa se faca si fara aceasta diploma.

Controversatul proiect de lege initiat de fostul ministru al Educatiei Ecaterina Andronescu si semnat de peste 30 de senatori PSD mai creeaza un avantaj elevilor care sunt primiti la facultate desi nu au promovat examenul de bacalaureat, obligand statul sa ii finanteze pe acestia „cel putin la nivelul ajutorului de somaj”.

Ideea inscrierii la facultate si fara diploma de bacalaureat a aparut initial in iulie, cand Universitatea „Apollonia” din Iasi anunta o astfel de decizie, pentru ca mai apoi sa revina asupra acesteia. Universitatea ieseana vroia sa primeasca la medicina dentara, tehnica dentara si stiinte ale comunicarii candidati fara diplome de bacalaureat, conditia impusa fiind ca acestia sa aduca respectivul act pana la finalizarea anului doi de studiu, exact ce propun si autorii initiativei legislative.

Ministrul Educatiei spunea dupa anuntul universitatii iesene ca, potrivit Legii educatiei, nicio universitate publica sau privata din Romania nu poate inscrie candidati fara diploma de bacalaureat. (Mediafax)
Sursa foto: Arhivafoto.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here