Marketing pe perioada de criza – analiza de Razvan Burz

0
617
marketing

marketingEste foarte important pentru orice afacere, incepand de la corporatii, la buticul de la coltul blocului, sa nu cedeze tentatiei de a „economisi” cativa bani doar pentru ca presa este plina ochi cu titluri „imbucuratoare” de genul „Criza dureaza pana la anul si … la multi ani” sau „Criza se va termina candva intre … Sfantul Asteapta si Pastile cailor”.

 

Hai sa incercam sa fim seriosi. La noi in tara e criza de la cel de-al Doilea Razboi Mondial incoace, dar asta nu a impiedicat pe nimeni pana acum sa gandeasca. Ca traim in neocomunism, intr-o democratie prost inteleasa, care tinde catre anarhie, este altceva, dar nici acest lucru nu ar trebui sa impiedice pe cineva sa gandeasca. Dar din pacate… o face.
imi pare tare rau sa recunosc ca multi oameni de afaceri, antreprenori, au redus bugetele de publicitate, vezi Doamne, nu mai sunt bani de investit in publicitate. „Clientii ma tin minte!” sustin ei. Sau mai inteligentii sunt ferm convinsi ca „avem destui clienti si supravietuim cu acestia pana dupa criza.” Sa o credeti voi! Clientii ignorati (daca nu mai dati nici un semn de viata nu cumva inseamna ca ii ignorati?) nu va vor ramane fideli! Nu doriti sa va fidelizati clientii?
Nu stiu cati dintre Dumneavoastra va mai aduceti aminte de acele reclame la tigaretele Kent? Reclamele erau difuzate in timpul serialului de televiziune „Dallas”, adus pentru TVR in 1990 de catre Cristian Burci si Radu Florescu, conform unui contract de barter. Va mai amintiti cum aproape ca te invitau sa savurezi un pachet de Kent, aruncat in mainile celor care tot ce puteau sa faca era sa priveasca locatia exotica in care fanii acestui brand se simteau foarte bine? Mai tineti minte ca atunci si nefumatorii observau imediat persoanele care fumau tigarete Kent?
V-am readus in minte reclama cu brandul Kent deoarece asa patesc si multe companii care nu doresc sa investeasca in publicitate. ”Ochii care nu se vad se uita.”, cum spuneau prietenii de la Media Bloc. Si da, se uita la altii: la cei ai concurentilor dvs.!
Nefumatorii (printre acestia ma numar si eu), nici nu cred ca mai baga de seama acest brand, care candva facea lumea sa exclame: „Wow, fumeaza Kent!”, iar brandul, cel putin la noi in tara a devenit ceva atat de banal precum mai noul brand Winni, de care mai toti oamenii care tin la sanatatea lor, fug ca dracul de tamaie.
Cat de mult va pasa de clientii dumneavoastra, de afacerea dumneavoastra sau chiar de dumneavoastra, daca lasati clientii sa treaca la concurenta numai pentru ca nu ati mai dat nici un „semn de viata”? Stiati ca 85% dintre afaceri esueaza? Doriti sa intrati in aceasta mare categorie?
Daca nu mai aveti bani de investit in publicitate, inseamna ca trebuie sa taiati fondurile probabil de la cheltuieli inutile. Lasati planurile de extindere pe birou, pana dupa ce trece „criza”. Daca si de la cheltuielile inutile ati taiat bugetele si tot ati ramas fara bani de publicitate inseamna ca: nu stiti ce este publicitatea (zic eu, si marketingul), nu va intereseaza afacerea pe care ati incercat pana acum sa o dezvoltati sau… mai bine lasati pe altcineva sa faca afaceri in locul dumneavoastra, poate ca intelege mai bine cum se face. Suna transant? Ei bine, nici pe departe fata de cati bani pierdeti neinvestind, mai ales acum! „Zgarcitul mai mult plateste” si veti plati din plin pentru ca brandul dumneavoastra va trece in uitare. „Cine sunteti? Nu am mai auzit de mult de dumneavoastra, nici nu stiam ca mai sunteti pe piata. Parca am vazut pe un raft produsul dumneavoastra, dar nu am bagat de seama. Acum folosesc brandul X si imi place ca imi ofera…”
De ce credeti ca cei mari, companiile „cu renume” investesc in publicitate?
1. Pentru ca ei au bani de aruncat?
2. Pentru ca au prostul obicei de a se admira in reclama si a o arata cu degetul prietenilor: „asta-i a noastra!”?
3.Pentru ca au un plan de marketing care mereu i-a facut sa ajunga la acel renume?

Daca ati raspuns 3, bine ati facut! Asa este! Sunt bugete mari si bugete reduse de publicitate si cu totii ne dam seama de situatia nu tocmai roz in care ne aflam, dar cum si Dumneavoastra incercati sa supravietuiti (am cam exagerat, dar totusi nu se mai castiga ca in anii trecuti), incercam si noi acelasi lucru, de cealalta parte si astfel am modificat cu totii (sau aproape toti) ofertele sa se potriveasca si bugetului Dumneavoastra „de criza”.

Nu ati vazut reducerile marilor lanturi de magazine sau ale agentiilor de voiaj?

Faceti ceva, va indemn eu! Faceti ceva, orice efort de marketing se va observa. Daca nu functioneaza asa cum sperati, incercati altceva, dar doar faceti ceva! Niciodata nu sunteti prea mic sau prea mare, prea cunoscut sau prea putin cunoscut pentru a nu va face reclama!

 

Numai bine,
Razvan Burz Dank Media. Reprezentant local Business Adviser-Business Point
(analiza preluata din revista Business Adviser, varianta print, nr 48)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here