Uniunea Europeana ar putea copia modelul Obama de restructurare a industriei auto

0
77
masini-program-rabla

Incercarea presedintelui american Barack Obama de a obtine un nou mandat este, partial, un „referendum”privind restructurarea sectorului auto cu ajutorul statului si, indiferent de victoria sau infrangerea sa, sprijinul dat de administratia sa acestui sector este considerat un model pentru Europa.

General Motors si Chrysler Group au fost sufocate de numarul prea mare de fabrici, pline de muncitori cu contracte de salarii si beneficii costisitoare, relateaza Bloomberg.

In 2008 si 2009, cand producatorii auto au primit 80 de miliarde de dolari de la administratiile Bush si Obama, GM si Chrysler au inchis 15 fabrici, au redus capacitatea de productie cu 33% si au eliminat 45.000 de locuri de munca platite cu ora, in Statele Unite.

Multe comunitati au suferit de pe urma restructurarilor dureroase, fiind un subiect care a divizat electoratul, dar GM, Chrysler, ca si Ford si companiile straine concurente raporteaza in prezent profituri solide in America de Nord, iar muncitorii revin la lucru.

Acest fapt a generat apeluri pentru o interventie guvernamentala si in sectorul auto european, unde cererea de vehicule noi este pe cale sa scada pentru al cincilea an consecutiv, la cel mai redus nivel dupa 1995.

„Vointa si hotararea de a crea o Europa unita sunt esentiale. Am vazut aceeasi poveste in industria auto din SUA in 2008 si 2009”, a declarat directorul general al Fiat si Chrysler, Sergio Marchionne, luna trecuta la Bruxelles.

Dintre cei mai mari trei producatori auto din Europa, numai PSA Peugeot Citroen a anuntat inchiderea unei fabrici.

Actualele planuri ale producatorilor auto, pentru inchiderea a cinci fabrici, sunt departe de cele circa 17 unitati de productie la care ar trebui sa se renunte, potrivit Goldman Sachs.

Producatorii auto se impiedica de capacitatea de productie nefolosita, in conditiile in care guvernele se opun planurilor de inchidere a uzinelor pentru a proteja locurile de munca, in timp ce sindicatele resping schimbarile majore in domeniul compensatiilor si al legislatiei muncii.

Peugeot, al doilea mare producator auto din Europa, a pierdut 662 milioane de euro in primul semestru, iar Fiat a raportat pierderi operationale de 573 milioane euro in primele noua luni. General Motors si Ford anticipeaza pierderi in Europa pana la jumatatea acestui deceniu.

„La nivelul industriei auto, nimeni nu face bani in Europa. Industria trebuie sa se restructureze”, a aratat directorul financiar al GM, Dan Ammann, intr-un interviu acordat Bloomberg Radio la sfarsitul lunii trecute.

in schimb, operatiunile GM si Ford in America de Nord au obtinut cumulat un profit inainte de taxe de 11,95 miliarde de dolari, in primele noua luni.

Chrysler, care genereaza majoritatea veniturilor in America de Nord, a raportat un profit operational de 4,1 miliarde dolari.

„Europa arata si miroase ca SUA in 2009. Este nevoie de acelasi remediu, care este reducerea capacitatii”, a spus Gerald Greenwald, fost vicepresedinte al Chrysler.

Restructurarea industriei auto din SUA ofera „un model” pentru Europa. Un plan guvernamental centralizat ar elimina impedimentul ca prima companie care se restructureaza sa ofere concurentilor avantajul reducerii supracapacitatii in sectorul de profil, a aratat Arndt Ellinghorst, analist la Credit Suisse in Londra.

Metoda ar fi eficienta, dar este improbabil sa se concretizeze, considera Steven Rattner, care a condus comisia pentru industria auto a administratiei Obama.

Dificultatile de inchidere a fabricilor au limitat restructurarea din Europa. Astfel, doar doua fabrici au oprit productia din 2008, cand a inceput contractia pietei auto europene, o unitate de productie a GM din Belgia si una a Fiat in Sicilia.

Alte cinci fabrici vor fi inchise in urmatorii ani.

Peugeot va inceta activitatea la o fabrica de langa Paris in 2014, iar Ford a anuntat ca va inchide doua uzine in Marea Britanie si o a treia in Belgia, incepand de anul viitor. GM urmeaza sa inchisa o fabrica din Bochum, Germania, dupa 2016.

Aceste masuri vor fi insuficiente, considera Stefan Burgstaller, analist la Goldman Sachs in Londra. El estimeaza ca restructurarea ar trebui sa implice inchiderea a 17 din cele 96 de fabrici din Europa, reprezentand 18% din capacitate. (MEDIAFAX)

LĂSAȚI UN MESAJ