Studiu: Transportul feroviar trebuie sa devina mai competitiv in termeni de cost si livrare la termen

0
13
cai-feroviar-trenuri

Eurogroup Consulting (ECG), partenerul Ensight in reteaua internationala de firme de consultanta nextcontinent, a publicat rezultatele editiei 2015 a Barometrului European asupra perceptiei transportatorilor feroviari. Obiectivul barometrului este de a oferi transportatorilor o voce si de a evalua opinia lor cu privire la transportul feroviar de marfuri. Barometrul analizeaza modalitatea preferata de expeditori pentru a isi transporta marfurile, usurinta utilizarii serviciilor feroviare si gradul de satisfactie al utilizatorilor.

Comparativ cu editiile precedente, acesta include o evaluare a perceptiei transportatorilor de la nivel European.

Furnizorii sunt unanim in favoarea alegerii transportului feroviar, cu conditia ca unele imbunatatiri sa aiba loc. Este obligatoriu sa fie mai competitiv in ceea ce priveste costurile si livrarea la termen iar oferta feroviara sa combine transparenta, accesibilitatea si flexibilitatea. Renovarea si dezvoltarea retelei, pentru a acoperi nevoile locale, este de asemenea un pas de o importanta majora.

Actiunile pentru care respondentii pledeaza includ:
1. Preturi competitive, imbunatatirea respectarii termenelor
2. Mai multa claritate, transparenta si disponibilitate
3. Controlul costurilor, micsorarea riscurilor si dezvoltarea liniilor
4. Actualizarea costului pana la destinatia finala (last mile)
5. Finantarea renovarii retelelor periferice (feeder network) si inghetarea cresterii preturilor transporturilor de marfa
6. O retea imbunatatita si o piata feroviara mai competitive

Transportul multimodal feroviar/rutier si multimodal maritim/rutier reprezinta ambele moduri de transport satisfacatoare. Alternativa feroviara, in varianta combinata (in special cu transportul rutier) ofera flexibilitate, care poate capta cu siguranta atentia mai multor expeditori. Cu toate
acestea, partile implicate nu pierd din vedere necesarul financiar si cerintele de mediu in alegerea modalitatii lor de transport.
Tranportatorii subliniaza necesitatea cooperarii reciproce intre organizatorii de transport si companiile feroviare pentru a incerca sa raspunda mai bine nevoilor lor, in special in cazul celor ce nu sunt conectati prin reteaua feroviara.

Repartizarea modala

Transportul rutier ramane modalitatea preferata de transport, 50% din respondentii care folosesc doar un singur mijloc de transport, alegand aceasta optiune. Atunci cand doua mijloace de transport trebuie folosite, principalii jucatori prefera combinarea transportului feroviar conventional cu transportul rutier (48% dintre respondenti au selectat aceasta optiune). Comparativ cu anul trecut, atat transportul combinat feroviar/rutier cat si cel
maritim/rutier au crescut cu 10 puncte.

Organizarea fluxurilor de transport

Transportatorii din panel apeleaza in mod egal la agentii de expeditie (26%), la operatorii feroviari sau operatorii feroviari pe distante scurte (25%), companiile de transport rutier (25%) sau operatorii de transport combinat (24%). 45% dintre expeditori declara ca au un singur partener pentru a
organiza fluxurile feroviare sau feroviar/rutiere iar 36% colaboreaza cu doi parteneri.

Un caz particular, expeditorii francezi par a fi conectati feroviar intr-o mai mare masura (~60% dintre respondenti), dar sunt mai reticienti in gruparea bunurilor (doar 10% din expeditorii francezi isi grupeaza bunurile comparativ cu 42% din expeditorii internationali). Repartizarea modala in functie de tipurile bunurilor transportate (in functie de numarul raspunsurilor)

Segmente reprezentative, care constituie 81% din total raspunsuri
Transport rutier
Transport multimodal maritim/rutier
Transport multimodal feroviar/maritim
Transport multimodal feroviar/rutier
Transport feroviar conventional
Bunuri de consum
Prod. periculoase si chimice
Agricultura si vrac
Metal Material granular si de constructii
Lemn si hartie
Auto

Usurinta de utilizare a transportului feroviar

Desi a inregistrat o imbunatatire comparativ cu editiile precedente, usurinta de utilizare inca mai poate fi dezvoltata, avand in vedere faptul ca 40% din expeditorii francezi si 15% din cei internationali au o opinie nefavorabila.

Principala problema mentionata de expeditori este “lipsa exaustivitatii”, in timp ce principalele avantaje sugerate de respondenti includ printre altele “o abordare comerciala ‘din usa in usa’, bazata pe cererea clientului”.

Satisfactia utilizatorilor

82% din respondentii francezi au o opinie negativa cu privire la compatibilitatea dintra oferta de transport feroviar si nevoile lor, omologii lor din strainatate adoptand o pozitie similara (70% din respondentii straini percep in mod negativ transportul feroviar).

Cei mai multumiti expeditori sunt cei care utilizeaza transportul rutier, intocmai ca anul trecut, in timp ce in cazul transportului feroviar 80% din utilizatori sunt in prezent destul de multumiti sau nu sunt multumiti deloc, comparativ cu 77% anul trecut si 61% in Barometrul din 2013.

Transferul modal

Stimulentele financiare si imaginea companiei sunt cele mai importante criterii care incurajeaza transferul modal de marfuri pe termen mediu.
Desi intr-o masura mai mica decat in Barometrul din 2014, pretul transportului rutier este probabil sa aiba un impact asupra alegerii modului de transport, pentru aproape 68% dintre respondenti.

Viitorul transportului feroviar

Pentru panelul general, perspectivele de crestere a transportului feroviar sunt mai degraba optimiste decat pesimiste (28% in Franta fata de 13% in tarile straine). 95% dintre respondenti sunt dispusi sa transporte mai multe bunuri pe cale ferata in viitor, confirmand trendul deja prezent in cea de-a doua editie a Barometrului (97%).

Printre utilizatorii care nu folosesc transportul feroviar si sunt dornici de a utiliza acest mijloc mai mult, 70% dintre ei transporta bunuri de consum.
Transportul multimodal feroviar/rutier este cel care are cel mai mare potential de dezvoltare.

Pentru a creste atractivitatea transportului feroviar, livrarea la timp (25%), costul (24%) si flexibilitatea (8%) sunt criteriile decisive. Informatii aditionale sunt disponibile la cerere, in versiunea extinsa a studiului.

LĂSAȚI UN MESAJ