STUDIU: DOUĂ TREIMI DINTRE CONSUMATORII GLOBALI AU FOST EXPUŞI UNOR ÎNŞELĂCIUNI SUB FORMA UNUI PRETINS SUPORT TEHNIC

0
376
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ca parte a National Cyber Security Awareness Month, Microsoft a publicat rezultatele unui nou studiu global, care dezvăluie că doi din trei utilizatori au avut experiența unei înşelăciuni care pretindea a fi o forma oarecare de suport tehnic, în ultimele 12 luni.

Alte rezultate ale studiului evidenţiază faptul că:

  • 1 din 5 consumatori intervievaţi au continuat interacțiunea potențial frauduloasă după primul contact, adică au descărcat software, au vizitat un website înșelător, au dat escrocilor permisiunea de a le accesa dispozitivul de la distanță sau le-au oferit informații privind cardul de credit sau alte forme de plată.

  • Aproape 1 din 10 persoane au pierdut bani în urma unei escrocherii de tip suport tehnic.

  • Dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă, 17% aveau peste 55 de ani, iar 34% aveau vârste cuprinse între 36 și 54 de ani.

  • În mod surprinzător, 50% dintre cei care au continuat interacţiunea aparțin generațiilor mai tinere, având între 18 și 34 de ani.

  • Probabilitatea de continuare a interacțiunii frauduloase este mai crescută pentru consumatorii din India (54%), China (35%) și Statele Unite (33%).

  • În India și Statele Unite, 1 din 5 persoane a raportat pierderi de bani în urma acestor înșelăciuni.

  • Cele mai des întâlnite experiențe cu escrocheriile de tip suport tehnic au loc în urma descărcării unor programe software sau accesării unor website-uri malițioase.

  • În Statele Unite, 55% dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă au pierdut bani.

  • 92% dintre cei care au pierdut bani în Statele Unite au declarat că au recuperat cel puțin parțial sumele pierdute. 58% dintre utilizatorii din China și 67% dintre cei din India și-au recuperat, de asemenea, o parte din sume.

Studiul global s-a desfășurat pe perioada verii anului 2016 și a inclus respondenți din Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franța, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii și Statele Unite.

Metoda „clasică” a escrocheriilor de tip suport tehnic urmează un model comun: escrocul telefonează acasă unei persoane vârstnice, pretinzând că are un parteneriat cu o companie cunoscută; pretinde descoperirea existenței unor programe malware, viruși sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior îi vinde persoanei vârstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.

Deși metoda prezentată este încă folosită în prezent, noile cercetări indică un număr alarmant de victime tinere ale acestei fraude de tip suport tehnic. 50% dintre respondenții care au continuat o interacțiune frauduloasă se încadrează între vârstele de 18 și 34 de ani. Rezultatele pot – la o primă vedere – părea surprinzătoare, contrazicând preconcepția conform căreia escrocii se adresează persoanelor în vârstă.

Dar cercetările recente relevă și o evoluție a tacticilor adoptate de cei care recurg la aceste practici de înşelătorie. Folosind pop-up-uri, e-mailuri nesolicitate și website-uri înșelătoare drept puncte adiționale de pornire a înșelăciunlior, impostorii ajung la un număr mult mai mare de persoane, inclusiv victime de vârste mai mici decât ne-am aștepta. Datele studiului indică faptul că victimele cu vârste peste 65 de ani vor fi abordate cel mai probabil telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% pop-up-uri sau reclame online, 33% e-mailuri nesolicitate și 26% redirecționare către website).[1] Prin contrast, victimele cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani au fost cel mai probabil abordate prin redirecționarea către un website fraudulos (50%) sau printr-o reclamă de tip pop-up (59%), decât prin primirea unui apel nesolicitat (26%).

Revizuind rezultatele studiului, indiferent de modul de inițiere a înșelăciunii sau audiență, scopul escrocului rămâne același – să folosească frica și înșelătoria pentru a convinge un client să solicite ajutor, apoi să obțină acces de la distanță la dispozitivul clientului și să-i facă acestuia o ofertă frauduloasă de vânzări. În cele din urmă, escrocul ia banii victimei contra unor servicii de suport tehnic ne-necesare și ineficiente, păstrând în același timp datele de contact ale acesteia în vederea unor viitoare activități frauduloase.

Orice consumator trebuie să fie vigilent și sceptic în privința oricărei persoane care le cere acces de la distanță la dispozitiv. În timpul unei sesiuni de acces de la distanță, escrocii pot accesa informații personale și financiare, pot schimba setările dispozitivului și pot lăsă în urmă software nedorit sau chiar malițios. Rapoartele antecedente indică faptul că escrocii au închis programele anti-virus ale victimelor, au descărcat software nedorit și potențial dăunător și adesea au obținut din nou acces la computer cu mult după terminarea „sesiunii de suport tehnic”.

Știm că clienții au pierdut sute de milioane de dolari în urma acestor escrocherii de tip suport tehnic, dar pierderile financiare totale sunt adesea dificil de cuantificat, deoarece multe victime sunt prea rușinate sau speriate pentru a raporta experiența suferită sau pot chiar să nu știe că au fost escrocate. Un punct semnificativ de interes evidențiat în studiu este faptul că victimele care au pierdut bani în urma unor asemenea interacțiuni frauduloase au putut să-și recupereze cel puțin o parte din pierderi[2].

Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic

După cum indică studiul, deși persoanele vârstnice au început să devină mai sceptice în privința acestor înșelăciuni, toți consumatorii pot beneficia de pe urma detectării acestor escrocherii. Dacă primiți o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde că reprezintă o companie cunoscută de software, iată câteva sfaturi de reținut:

  • Nu achiziționați software sau servicii de la aceasta.

  • Întrebați dacă există o taxă sau un abonament asociat „serviciul” respectiv. Dacă da, închideți telefonul.

  • Nu oferiți niciodată accesul la computerul dvs. unei terțe părți, decât dacă se confirmă fără dubiu că este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a cărui client sunteți deja.

  • Notați datele persoanei care vă contactează și alertați imediat autoritățile locale.

Combaterea escrocheriilor de tip suport tehnic

Orice utilizator de computere sau alte dispozitive cu conectivitate la internet poate cădea pradă unor escrocherii de tip suport tehnic, iar la Microsoft luptăm pentru a asigura o experiență online sigură și de încredere pentru toată lumea.

Microsoft oferă protecție încorporată în Windows 10, ce include mai multe funcții de securitate, o autentificare mai sigură și actualizări continue pe viață pe un dispozitiv. Windows Defender oferă protecție extinsă și în timp real împotriva amenințărilor software pe e-mail, web și în cloud. Iar filtrul SmartScreen, încorporat în Windows, Microsoft Edge și Internet Explorer, ajută la protejarea împotriva website-urilor și descărcărilor malițioase. PC-urile, telefoanele și Xbox care folosesc Windows utilizează această funcție mereu actualizată pentru a vă proteja de amenințări malware și de tip phishing.

Despre Microsoft

Fondată în 1975, compania Microsoft (NASDAQ “MSFT”) este liderul mondial în software, servicii și soluții ce ajută oamenii și companiile să își atingă pe deplin potențialul.

Inspirația noastră la Microsoft este să fim liderul în tehnologie și partenerul de încredere pentru viitorul României”

Microsoft și cei peste 3.000 de parteneri comerciali locali oferă companiilor din România set bogat de soluții de mobilitate și creștere a eficienței în afaceri. Mai multe informații sunt disponibile pe www.microsoft.ro/imm.

Totodată, firmele mici și mijlocii au la dispoziție un serviciu de contact specializat la Microsoft România pentru informații suplimentare și consultanță (021 529 7174), iar pe www.microsoft.ro/studiidecaz sunt disponibile exemple de companii românești care folosesc soluții de mobilitate și cloud pentru a-și crește competitivitatea.

LĂSAȚI UN MESAJ