Presedintele Klaus Iohannis a respins noul Cod Fiscal si l-a retrimis Parlamentului

0
690

„Sustinem relaxarea si simplificarea fiscala prin reducerea unor taxe si impozite in conditiile in care sunt asigurate premisele pentru consolidare fiscala si predictibilitate. Din aceasta perspectiva, consideram ca noul Cod fiscal poate fi pus in aplicare numai dupa o riguroasa si temeinica analiza a implicatiilor intregului set de masuri fiscale si bugetare asupra constructiei bugetului general consolidat, atat pentru anul 2016, cat si pentru anii urmatori si numai cu respectarea obligatiilor asumate de Romania si a legislatiei interne referitoare la disciplina financiar-bugetara”, se arata in cererea de reexaminare publicata pe site-ul Administratiei Prezidentiale.

Presedintele a mai spune ca „bunastarea economica unanim dorita de toate fortele politice din Romania in beneficiul cetatenilor si al agentilor economici poate fi atinsa numai printr-o abordare fiscal-bugetara responsabila, predictibila pe termen lung, in concordanta cu obiectivele de crestere economica sustenabila”, anunta Mediafax.

„Simpla relaxare fiscala, neinsotita de continuarea procesului de crestere a colectarii veniturilor si de o reasezare sustenabila a cheltuielilor bugetare, pentru o cat mai rationala cheltuire a banului public, poate conduce la acumularea de dezechilibre care vor greva asupra evolutiilor economice si sociale viitoare”, se mai arata in cererea sefului statului.

Din perspectiva sustenabilitatii, seful statului arata ca, asa cum a fost transmis spre promulgare, Codul Fiscal prezinta o serie de „riscuri interne si externe”.

„Astfel, in plan intern, riscurile si vulnerabilitatile ar putea fi reprezentate, in primul rand, de revenirea la o politica fiscal-bugetara prociclica, intr-un moment cat se poate de nepotrivit, in care Romania are nevoie sa iasa pe termen lung din capcana politicilor prociclice, care induc crestere economica nesustenabila si dezechilibre masive in recesiune. in al doilea rand, un alt risc este reprezentat de absenta unei corelari necesare intre prioritatile si politicile fiscale, pe de o parte, si prioritatile si politicile bugetare, pe de alta parte. O consecinta a intrarii in vigoare a noului Cod fiscal poate fi si neglijarea unor prioritati bugetare asumate prin consens politic, cum ar fi obiectivul de crestere a bugetului pentru aparare la 2% din PIB pana in anul 2017”, mai spune presedintele.

Alte riscuri si vulnerabilitati la adresa cadrului fiscal-bugetar ar putea decurge din contextul european si international actual, in care situatia economica a Greciei genereaza incertitudini majore, nu doar in zona euro, iar pietele financiare globale pot resimti socuri si caderi dintre cele mai puternice, sustine seful statului.

„in acest context, riscul de finantare ar putea creste semnificativ. Totodata, semnalam ca promovarea unui model economic axat pe cresterea consumului in dauna investitiilor ar putea supralicita aportul consumului la cresterea economica si, in plus, ar putea afecta si competitivitatea si balanta externa a Romaniei. Nu in ultimul rand, actualul scenariu fiscal-bugetar ar putea afecta obiectivul asumat explicit de catre Guvern privind aderarea la Zona Euro.

Precizam ca Parlamentul se afla in vacanta. Legislativul poate fi convocat in sesiune extraordinara la cererea presedintelui Romaniei, a Biroului permanent al fiecarei Camere ori a cel putin o treime din numarul deputatilor sau al senatorilor, potrivit art.66 din Constitutie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here