Pana in 2015 fiecare automobil va trebui sa fie echipat cu sistemul eCall!

0
85
masini-autostrada

masini-autostradaSistemul eCall trebuie sa fie instalat si pe deplin functional, pana in 2015, in toata Uniunea Europeana, dar si in Croatia, Islanda, Norvegia si Elvetia, un dispozitiv de alertare a numarului european de urgenta 112, amplasat in autovehicul, costand aproximativ o suta de euro.

Toate statele membre UE sunt obligate sa se asigure ca operatorii de telefonie mobila trateaza apelurile transmise de dispozitivele eCall asa cum trateaza si celelalte apeluri la numarul 112, adica acordandu-le prioritate si netaxandu-le.

Comisia Europeana (CE) a adoptat joi prima masura vizand sa garanteze ca, pana in 2015, automobilul fiecarui cetatean UE sa poata apela serviciile de urgenta in locul soferului in cazul in care este victima unui accident grav.

In caz de accident grav, acest sistem formeaza automat numarul european unic de urgenta 112 si comunica serviciilor de urgenta locul in care se afla vehiculul. O recomandare a Comisiei, adoptata la 8 septembrie 2010, solicita statelor membre sa se asigure ca operatorii retelelor de telefonie mobila isi modernizeaza infrastructura astfel incat apelurile de tip eCall sa fie transmise in mod eficient serviciilor de urgenta.

Pentru a salva vieti sau pentru a reduce gravitatea ranilor, fiecare minut conteaza atunci cand serviciile de urgenta sunt chemate la locul unui accident rutier, arata CE.

Victimele accidentelor nu au insa intotdeauna reflexul sau capacitatea fizica de a suna imediat la serviciile de urgenta. Dispozitivele eCall rezolva aceasta problema alertand imediat serviciile respective, chiar daca soferul sau pasagerul este inconstient sau nu poate telefona din alt motiv. Potrivit estimarilor, aceasta tehnologie grabeste sosirea echipelor de salvare cu aproximativ 40 la suta din timp in zonele urbane si cu 50 la suta in zonele rurale. Utilizat la scara larga, serviciul eCall va contribui in fiecare an la salvarea a sute de vieti omenesti in Europa si la reducerea gravitatii ranilor si traumatismelor in zeci de mii de cazuri, sustine CE.

Vicepresedinte al Comisiei Europene, Neelie Kroes, responsabila pentru Agenda Digitala, a declarat ca, alaturi de colegii sai insarcinati cu transporturile si cu industria, vicpresedintii Siim Kallas si Antonio Tajani, se bucura ca s-a facut primul pas pentru a se asigura ca milioane de cetateni vor beneficia de sistemul eCall, un sistem care poate reduce simtitor timpul necesar serviciilor de urgenta pentru a ajunge la locul accidentelor rutiere. „Sistemul eCall va salva sute de vieti si va reduce durerea si suferinta victimelor accidentelor rutiere”, afirma Neelie Kroes.

Obiectivul Comisiei este ca, pana in 2015, serviciul eCall sa fie instalat si pe deplin functional in toata Uniunea Europeana, dar si in Croatia, Islanda, Norvegia si Elvetia.

Recomandarea indeamna toate statele membre sa se asigure ca operatorii de telefonie mobila trateaza apelurile transmise de dispozitivele eCall asa cum trateaza si celelalte apeluri la numarul 112 – adica acordandu-le prioritate si netaxandu-le. De asemenea, recomandarea le solicita statelor membre sa se asigure ca operatorii de telefonie mobila instituie sisteme de identificare a apelurilor de tip eCall, astfel incat acestea sa poata fi directionate catre un centru de preluare a apelurilor de urgenta echipat corespunzator.

Recomandarea va fi urmata de adoptarea de catre Comisie a specificatiilor privind modernizarea centrelor de preluare a apelurilor de urgenta (in temeiul Directivei 2010/40/CE privind sistemele de transport inteligente) si a unei propuneri de regulament in care sa se stipuleze ca, pentru a obtine aprobarea de tip la nivelul UE, toate noile modele de automobile si de vehicule usoare trebuie sa fie echipate, incepand din 2015, cu dispozitive eCall care indeplinesc specificatiile tehnice prevazute.

Sistemul eCall se declanseaza automat de indata ce senzorii din interiorul vehiculului detecteaza un accident grav. Odata declansat, sistemul formeaza numarul european de urgenta 112, stabileste o legatura telefonica cu centrul corespunzator de preluare a apelurilor de urgenta si transmite serviciilor de salvare detalii despre accident, inclusiv ora la care acesta a avut loc, pozitia exacta a vehiculului accidentat si directia deplasarii (informatie esentiala in cazul in care accidentul s-a produs pe autostrada sau intr-un tunel). Un apel de tip eCall poate fi declansat si manual, prin simpla apasare a unui buton din interiorul masinii, de exemplu de catre un martor la un accident grav.

„Se estimeaza ca instalarea sistemului eCall in fiecare automobil nou costa mai putin de o suta de euro. Pentru a nu suscita preocupari legate de protectia vietii private, trebuie mentionat ca sistemul eCall nu permite urmarirea vehiculelor, deoarece ramane inactiv si nu transmite semnale pana in momentul in care este activat de producerea un accident”, afirma CE.

In prezent, dintre toate automobilele din UE, numai 0,7% sunt echipate cu sisteme automate de apel de urgenta, cresterile inregistrate in numar fiind nesemnificative. Aceste sisteme brevetate nu permit interoperabilitatea sau continuitatea la nivelul intregii UE.

Comisia a decis sa ia masuri legislative in vederea implementarii sistemului eCall, deoarece introducerea sa pe baza de voluntariat s-a dovedit a fi insuficienta. Initial, Comisia a lansat un apel pentru adoptarea benevola a sistemului eCall in intreaga Europa pana in 2009, insa acest lucru s-a realizat intr-un ritm foarte lent. (mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here