Kaufland – primesti cat platesti. Putin!

0
159

Nu mai este nici un secret ca dezvoltarea pietei de retail (hipermarketuri, supermarketuri sau cash & carry) a avut o pondere foarte importanta in evolutia din ultimii ani a vinului romanesc. Comertul de acest tip a contribuit intr-o mare masura la educarea consumatorilor si la „democratizarea” vinului. Pentru foarte multi dintre consumatori, supermarketul este locul in care intra in contact direct, fara intermediar, cu vinul imbuteliat.

In luna octombrie, in cadrul rubricii de analiza a ofertei de vinuri din principalele lanturi de magazine de retail de la noi, am „pus sub lupa“ oferta de vinuri din reteaua de hipermarketuri Kaufland. In momentul in care am realizat documentarea pentru acest material am tinut cont de modul de prezentare al rafturilor, de diversitatea selectiei, de accesibilitatea ca pret a produselor, de reprezentativitatea regiunilor viticole si de promotiile facute de retailer. Magazinul pe care l-am ales ca obiect de analiza a fost Kaufland Colentina (Soseaua Colentina 6, Sector 2, Bucuresti). Kaufland este in acest moment lider in topul lanturilor de retail din Romania, iar acest lucru se datoreaza in special politicii sale de preturi de discounter si strategiei de imagine de supermarket. Si pe segmentul vinuri Kaufland reuseste sa faca vanzari mai mari decat ceilalti competitori, din analizele facute de noi reiesind faptul ca este locul unde vinurile romanesti pot fi gasite la unele dintre cele mai mici preturi. Ca in majoritatea lanturilor de retail, oferta de vinuri din Kaufland este formata in mare parte din etichete romanesti, pe palierele de pret entrylevel si economic.

Sectorul de vinuri de la Kaufland Colentina se afla in a doua parte a magazinului si ocupa un spatiu destul de mare, cu patru rafturi, destul de cuprinzatoare, cu cate doua fete, de aproximativ 4-5 metri lungime, plus un raft de aceeasi dimensiune, asezat la perete. Fiecare raft este impartit in mai multe segmente, avand cate cinci polite, dintre care una inclinata, lucru ce permite o mai buna expunere a vinurilor expuse aici. Ce surprinde foarte tare la Kaufland este incercarea de impartire a vinurilor. Deasupra fiecarei sectiuni de raft apar niste display-uri generoase cu indicatii privind culoarea si locul de provenienta al vinurilor precum: „Vin alb Vrancea”, „Vin Alb Valahia”, „Vin alb Europa”, „Vin alb/rosu de masa”, „Vin rosu Banat”, „Vin rosu Spania” sau „Vin alb Lumea Noua”. Insa aceasta impartire este una formala. In plus, da o senzatie de haos, deoarece, daca te lasi influentat de aceste indicatii, risti sa pierzi destul de mult timp cautand un vin. De exemplu, la „Vin Moldova” gasesti vinurile din gama Castel Huniade de la Recas si vinurile de la Samburesti, la „Vin Valahia”, vinurile de la Cotnari, la „Lumea Noua”, Jidvei, sau la „Vinuri Europa”, risti sa descoperi vinuri din California, Golden Kaan si Five Climates din Africa de Sud, un vin la PET din Ungaria, Villa Vinum (Noua Zeelanda) si exemplele pot continua. Singurul raft in care gasesti ceea ce este indicat este cel de spumante, dar aici se afla si cocktail-uri efervescente pe baza de fructe si sampanii pentru copii. Aceasta asezare pare sa ingreuneze procesul de selectie al cumparatorilor, lucru demonstrat si de incertitudinea cu care responsabilul de raft aseza vinurile, in momentul vizitei. Mai trebuie specificat ca la fiecare segment de raft exista si o „Foaie de inventar”, care cuprinde lista vinurilor din zona respectiva, cantitatea si indicatii privind amplasarea, insa acestea nu au nici o legatura cu realitatea.

Dupa o atenta cercetare a raftului, realizezi ca se incearca o impartire a vinurilor pe culori (alb si rosu, pentru ca rose-urile sunt amestecate printre cele rosii), cu o grupare destul de ciudata pe regiuni si pe producatori. Legat de criteriul pret, nu se vede nici o incercare de separare a gamelor, pe acelasi raft stand atat vinurile economice la PET si la 1,5 litri, cat si cele la 0,75 l. Si la Kaufland senzatia de diversitate este una indusa, mai ales la raftul de vinuri romanesti, deoarece in loc de o singura „fata la raft” pentru un vin se regasesc si cate 10 sticle cu aceeasi eticheta. Comparativ cu alte supermarketuri, in Kaufland nu sunt prezente insulitele sau rafturile separate cu promotii, majoritatea vinurilor avand parte de acelasi tratament in privinta amplasarii. Capetele de raft sunt ocupate de vinuri aflate la promotii, care pot fi luate direct de pe palet. In afara rafturilor cu vinuri romanesti, Kaufland mai ofera si o selectie de vinuri de import. Kaufland pare ca marseaza foarte mult pe semnalizarea promotiilor si preturilor reduse, acestea fiind marcate la raft prin etichete vizibile, de genul „Mai ieftin” si „Pret de discounter”.(vinul.ro)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here