Din cauza unor greseli de management al lichiditatilor, pe lista insolventei au intrat si firme profitabile

0
747

Cazuri in care profitul “nu are valoare”. Achitarea datoriilor salveaza de la insolventa, dar adesea este realizata fara a lua in calcul lichiditatile necesare continuarii activitatii, asa incat firmele intra in blocaj. Contracte paguboase din punct de vedere al cash-flow-ului. Lipsa de predictibilitate legislativa afecteaza in continuare major mediul de afaceri.

Bucuresti, 28 martie 2012 – “Neefectuarea sau realizarea defectuoasa a analizei fluxurilor financiare si de cash-flow a facut- din pacate- ca pe lista firmelor intrate in insolventa in ultimii ani sa se afle inclusiv unele companii profitabile, care ar fi putut sa evite aceasta situatie ”, a aratat Mirela serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate, unul dintre liderii pietei de profil. “in unele situatii, daca nu ai lichiditati, profitul nu mai are nici o valoare, dupa cum demonstreaza situatia multor firme aflate <<pe plus>>, dar care, din cauza lipsei de fonduri, au intrat in insolventa la solicitarea partenerilor de afaceri care nu si-au incasat banii”, a precizat Mirela Serban.  
Lichiditatile au fost problema centrala a crizei financiare incepute in 2008, iar lista companiilor lichidate sau intrate in insolventa sau in faliment este foarte lunga. Multi s-au adaptat sau au reactionat cu intarziere fata de provocarile crizei, obisnuiti mai mult cu comportamentul de business din anii de boom economic premergator. “Partea cea mai dificila a crizei se pare ca a trecut, dar finantarile sunt inca foarte greu de gasit, bancile mentinand restransa finantarea capitalului de lucru, asa incat cash-flow-ul si utilizarea lichiditatilor raman chestiuni vitale pentru orice companie”, avertizeaza expertii R&M Audit Contabilitate. “Unii manageri trec in <<extrema>> cealalta, care este la randul sau periculoasa: au tentatia ca, atunci cand dispun de fonduri, sa achite rapid din datorii, fara sa ia in calcul lichiditatile necesare pentru continuarea activitatii si generarea unor noi venituri care, in timp, sa aduca o valoare reala de acoperire a noilor datorii generate. Firmele respective intra, desigur, in blocaj. O analiza a fluxului financiar si de cash-flow (cand, cat si ce sa achiti si, respectiv, cand si de ce lichiditati ai nevoie) este vitala pentru firme; din pacate insa, adesea expertii sunt chemati prea tarziu pentru a putea salva o companie”, a aratat Mirela Serban.
Un alt aspect care poate crea probleme firmelor este managementul defectuos al contractelor, uneori gandite doar din punct de vedere al profitului, nu si al cash-flow-ului; de exemplu, neincasarea unor avansuri pentru lucrarile mai mari si dedicate (personalizate), compania riscand ulterior sa ramana cu factura aferenta neachitata, fapt care uneori poate fi fatal.
Alaturi de prioritizarea banilor si o buna utilizare a creditului furnizor, impactul pe care legislatia il are din punct de vedere contabil, dar mai ales fiscal, pune adesea probleme firmelor atunci cand in companie nu sunt corect si/sau rapid aplicate mecanismele regimului de impozitare si de cash-flow. „Companiile trebuie sa fie mereu <<in garda>> pentru a face fata mediului legislativ volatil in ceea ce priveste contabilitatea si fiscalitatea, legi care adesea impacteaza cash-flow-ul la un interval de timp foarte scurt de la promulgarea lor. De exemplu, dupa cum stia toata lumea in trecut, impozitul pe profitul inregistrat in 2011 trebuia platit pana la data de 24 aprilie anul curent, asa ca firmele si-au previzionat in consecinta cash-flow-ul si lichiditatile din primele luni ale acestui an; printr-o ordonanta de guvern de la sfarsitul lunii ianuarie insa, aceasta plata a fost grabita cu o luna, respectiv la 25 martie 2012. Lipsa de predictibilitate este o problema veche careia mediul de afaceri din Romania trebuie sa ii faca fata, afectand deopotriva companiile nationale si investitorii straini, insa in fiecare an continuam sa speram ca va fi eliminata sau macar diminuata…”, a aratat Mirela Serban.

***

Despre R&M Audit-Contabilitate

infiintata in anul 2000, compania  a devenit lider in solutii fiscale si contabile inteligente, care au la baza competenta in domeniul financiar, completata de o viziune avangardista asupra mediului de business.
R&M Audit –Contabilitate ofera servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
Cu un portofoliu de peste 200 de clienti, care cumuleaza 300 de puncte de lucru, compania a avut prilejul de a cunoaste particularitatile firmelor din majoritatea sectoarelor de activitate: agricultura, asigurari, brokeraj, comert, constructii, farmaceutic, fonduri structurale, import-export, IT, media, productie, publicitate, turism etc.
R&M Audit- Contabilitatet (R&M Audit SRL) este certificata de Camera Auditorilor Financiari din Romania, Camera Consultantilor Fiscali, precum si de catre Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).  

Raluca Schirger

MarCom & PR Consultant

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here