Deficitul bugetar este la jumatatea anului 0,5% din PIB

0
130

Executia bugetului general consolidat pe primele sase luni ale anului s-a incheiat cu un deficit de 3,85 miliarde de lei, respectiv 0,5% din PIB, fata de deficitul programat pentru semestrul I de 1,9% din PIB, informeaza Ministerul Finantelor.

Veniturile bugetului general consolidat au fost de 108,4 miliarde de lei, ceea ce reprezinta 14,3% din PIB. S-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada a anului precedent la incasarile din: impozitul pe profit (+12,5%), accize (+7,7%), contributii de asigurari sociale (+6,3%), impozitul pe salarii si venit (+2,3%), precum si din taxa pe utilizarea bunurilor (+15,5%), anunta Mediafax.

In ceea ce priveste incasarile din TVA, acestea au inregistrat o scadere fata de aceeasi perioada a anului 2015, de 9,5%, atât din cauza reducerii cotei standard de TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat in incasarile din februarie, cât si in urma introducerii unei cote reduse la alimente de 9%, aplicata de la 1 iunie 2015. Fata de programul stabilit pentru primul semestru, incasarile din TVA au fost cu 1,6% mai mari.

incasarile din contributii de asigurari sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,3% fata de aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care sunt influentate negativ de cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii, datorita cresterii cotei de contributii de la 5% in anul 2015, la 5,1% in anul 2016, precum si de aplicarea Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat, prin care nu se mai platesc la bugetul asigurarilor sociale de stat contributiile de asigurari sociale aferente angajatorului din domeniul apararii nationale, ordinii publice si securitatii nationale.

La nivelul administratiilor locale s-au inregistrat, de asemenea, cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale cu 15,6%, la impozite si taxe pe proprietate cu 9,2%, iar la taxa pe utilizarea bunurilor s-a inregistrat o crestere de 5%.

Cheltuielile bugetului general consolidat, in valoare de 112,2 miliarde de lei, au crescut in termeni nominali cu 5,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere in PIB.

Cheltuielile de personal au crescut cu 10,7% fata de aceeasi perioada a anului precedent fiind determinate in principal de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara.

Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din institutiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar si a personalului din sistemul public de asistenta sociala, de 5% din luna septembrie si de 15% din luna decembrie pentru personalul din invatamânt, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamânt si asistenta sociala. Majorarea salariului minim brut pe tara a fost cu 75 lei incepând cu 1 iulie 2015, de la 975 lei la 1050 lei si cu 200 de lei incepând cu 1 mai 2016, de la 1050 lei la 1250 lei.
Mentionam ca in analiza cheltuielilor de personal trebuie tinut cont de faptul ca in trimestrul I 2015 s-a platit prima transa aferente platilor drepturilor stabilite prin hotarâri judecatoresti in suma de aproximativ 1,5 miliarde lei.

Cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 1,5% fata de aceeasi perioada a anului precedent, crestere mai mare inregistrându-se la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, de 11,1%.

Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut fata de aceeasi perioada a anului precedent cu 8%, fiind influentate in principal de majorarea cu 5% a punctului de pensie incepând cu 1 ianuarie 2016 si de dublarea alocatiei de stat pentru copii incepând cu 1 iunie 2015.

Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 11 miliarde de lei, respectiv 1,5% din PIB. Acestea au fost cu aproximativ 15% mai mari comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

LĂSAȚI UN MESAJ