Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei: Evaziunea fiscala este zero, in industria berii

0
175

Romania se afla pe locul al saselea in Uniunea Europeana la consumul de bere pe cap de locuitor, cu o medie de circa 90 de litri pe an. Pe primul loc este Cehia, cu 148 de litri consumati de fiecare cetatean al acetei tari. Pe ultima pozitie se afla Italia, cu un consum mediu anual de numai 30 de litri de bere pe cap de locuitor, in vreme ce media UE este de 70 de litri pe an. Directorul general al Asociatiei “Berarii Romaniei”, Constantin Bratu, ne-a acordat un scurt interviu despre industria romaneasca de profil.

De ce este importanta industria berii pentru economia Romaniei?
Sectorul berii este extrem de important pentru economie, din cel putin doua motive: evaziunea fiscala in ceea ce priveste productia de bere este zero in Romania, pe de o parte, iar – pe de alta parte – consumul de bere din tara noastra este acoperit intr-o proportie de peste 97% din productie interna, cu efect multiplicator asupra altor sectoare din economie, precum agricultura.

Materia prima pentru fabricarea berii este autohtona, ori din import?
Materia prima este reprezentata de cereale si hamei. in momentul de fata, hameiul din Romania acopera circa 15-20% din necesar. Sunt investitii in vederea dezvoltarii acestei culturi, care are insa nevoie de timp. Iar, in ceea ce priveste maltul provenit din orz – cereala principala utilizata in industria berii – in proportie de aproximativ 60% a provenit din productia interna, in anul 2012, pentru care avem date.

Cate locuri de munca asigura industria berii?
La nivelul anului 2012, sectorul berii din Romania a generat 76.700 de locuri de munca, atat in ceea ce priveste partea de furnizori, cat si de productie si de comercializare a berii.

Care este contributia acestui sector la bugetul de stat?
Conform ultimului studiu pe care l-am prezentat, sectorul berii a adus bugetului de stat, in anul 2012, aproximativ 730 de milioane de euro.

Cum v-au afectat masurile fiscale din ultimii ani?
2012 a fost primul an de crestere a sectorului nostru, dupa 2008. insa, din pacate, chiar la inceputul lui 2013 s-a marit acciza la bere cu 16%, ceea ce a dus la o contractie a pietei berii cu 8 procente, pe primele 8 luni ale anului trecut, pentru care avem datele. Iar la inceputul acestui an a fost o noua crestere de acciza, deci…

Aceste cresteri de taxe s-au regasit integral in pretul final, ori au absorbit si producatorii sau comerciantii o parte?
Acest lucru tine de politica fiecarui producator sau comerciant, precum si de optimizarea costurilor, iar problema aceasta a fost extrem de bine cantarita de fiecare. Dar trebuie sa avem in vedere ca venim dupa 3 – 4 ani de contractie a pietei, o piata care este deja extrem de concurentiala. Gasim aici patru mari jucatori mondiali de bere si doi la nivel national, plus altii foarte mici. in acest mediu concurential, cel care decide in final este consumatorul.

Mai este loc pe piata pentru alti jucatori pe piata romaneasca a berii?
Cu siguranta ca, intr-un astfel de caz, cel care ar avea de castigat ar fi consumatorul, care – usor, usor – este educat de catre producatorii de bere in a-si diversfica gusturile si optiunile. Iar, pe fondul aceastei exigente crescute a consumatorului, orice nou jucator poate gasi noi nise de a castiga simpatie!

O recomandare pentru consumatorii de bere din Romania…
Mesajul nostru este ca fiecare consumator de bere sa se bucure de fiecare data de calitatile berii, sa o consume cu moderatie si sa nu uite ca berea se bea cel mai bine in compania prietenilor! (Daniel Negut)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here