Cine n-are mester croitor sa-si cumpere

0
769

Arta confectionarii de costume barbatesti pe masura inca n-a murit in Romania. Ea se reinventeaza.

Multi producatori cu traditie si zeci sau sute de angajati ar putea sa ia lectii de la o afacere mica, un atelier de croitorie la comanda din Targoviste care, sub privirea atenta a mesterului Anghel Constantin, isi croieste loc pe o piata sufocata de „ready to wear”.

Croitor de meserie, Anghel Constantin munceste de cand avea doar 15 ani in croitoria pentru barbati. La inceputul anilor ’70 s-a inscris la scoala de ucenici de croitorie, unde a prins drag de munca sa, croitoria la comanda, pe care a exersat-o si imbunatatit-o in tot acest timp. Desi era cel mai tanar maistru croitor din generatia sa, din 1979 pana in 1992 a fost sef de sectie la Sarguinta Targoviste, iar de la inceputul anilor ’90, alaturi de o echipa restransa de mesteri croitori si-a creat propria afacere.

In afara faptului ca duce mai departe un mestesug pe care il credeam pe cale de disparitie, afacerea din Targoviste le ofera o alternativa doritorilor de produse unicat. La atelier se lucreaza la comanda, dar si serii scurte, in principal costume barbatesti, sacouri, veste, pantaloni, jachete si paltoane. Capacitatea de productie este de aproximativ 100 de costume si 120 de pantaloni pe luna, iar pretul mediu al unui costum la comanda, realizat cu materialul producatorului poate ajunge la 500 de lei.

Dat fiind caracterul sezonier al afacerii, Anghel Constantin s-a orientat, in perioadele cu cerere scazuta pentru comanda, pe realizarea unor serii scurte de costume pe care le comercializeaza in magazinele cu care colaboreaza. „In Romania nu exista o traditie in a purta costum. De cele mai multe ori, acesta este vazut ca o necesitate mai putin confortabila si costisitoare deoarece in cazul costumelor de ceremonie necesita achizitionarea unei intregi tinute”, explica Anghel Constantin. El considera ca criza nu i-a afectat afacerea, ci, din contra, „a creat un client mai exigent care se informeaza in detaliu inainte de a realiza un costum la comanda”. De aceea administratorul atelierului crede ca a avut de castigat datorita crizei, chiar daca s-au inregistrat modificari in anii de recesiune. „Pentru companiile mici este foarte important sa fie flexibile atat la nivel de produs, cat si la instrumentele folosite pentru a se diferentia pe piata. Daca detinatorul afacerii nu are cunostinte detaliate despre domeniul in care activeaza, sunt sanse sa ajunga intr-un impas care poate fi fatal”, spune Anghel Constantin.

Abordarea realista a afacerii si experienta pe care o are in croitoria la comanda au fost doua dintre atuurile cu greutate in evolutia atelierului. In plus, exista avantajul functionarii intr-un spatiu de productie propriu, astfel ca gradul de indatorare este minim. Anghel Constantin recunoaste ca a fost foarte precaut si ca tinteste „o dezvoltare treptata, dar sigura prin testarea pietei cu pasi mici”.

Iar piata pare sa-si intoarca privirea si spre productia interna, interesul revenind „mai ales clientilor proveniti din marile orase ale tarii care constientizeaza atat valoarea si importanta produsului pe care il poarta, cat si a sustinerii productiei interne si a marcilor romanesti.“ Talia afacerii este una supla, dat fiind faptul ca nu se urmaresc volume, ci o productie suficienta, care sa permita o evolutie si o dezvoltare decente. Daca pana in 2009 productia se axa in principal pe realizarea de serii scurte de costume pentru o clientela limitata la judetul Dambovita, odata cu lansarea website-ului de prezentare al companiei, www.costume-barbatesti.ro, atelierul din Targoviste si-a extins accesul si la o clientela mult mai diversificata ca preferinte si pe un target de varsta mai larg. „Comenzile pe care le-am primit provin in general din marile orase ale tarii, dar predomina Bucurestiul si prin prisma distantei mici, tinand cont ca este necesara o proba a costumului la sediul nostru din Targoviste”, explica Anghel Constantin.

In ceea ce priveste colaborarile pentru seriile scurte de costume, acestea se limiteaza la orasul Targoviste. Se lucreaza in legatura permanenta cu comerciantii, iar deciziile se iau impreuna. „Avantajul pe care noi il oferim colaboratorilor este ca realizam numai ce considera ca pot vinde. Impreuna luam decizia seriilor scurte pe care urmeaza sa le comercializeze in termeni de croiala, materiale, culori si accesorii”, precizeaza administratorul afacerii. El adauga ca produsul a crescut calitativ in ultima perioada, fapt care a dus si la cresterea pretului de achizitie pentru colaboratorii sai. Reactiile initiale ale acestora de neincredere s-au dovedit pe parcurs a fi nejustificate, dat fiind ca volumul de vanzari s-a mentinut la acelasi nivel.
Atelierul lucreaza in general cu tesaturi tip stofa si cu accesorii achizitionate de la furnizori din Bucuresti, de provenienta asiatica, dar se colaboreaza si cu Dorobantul Ploiesti pe partea de stofe din lana. Un aspect important in ce priveste relatia cu furnizorii este comunicarea defectuoasa a acestora si rigiditatea fata de producatorii mici de textile, faptul ca nu se incearca fidelizarea producatorilor pe termen lung. „In cazul nostru, de cele mai multe ori am fost nevoiti sa contactam noi furnizorii si nu invers”, declara Anghel Constantin.

El isi vede afacerea intr-un viitor in care este loc pentru toata lumea pe piata, atat retaileri internationali, cat si branduri locale. „Piata are potential tinand cont de numarul marcilor internationale care si-au deschis spatii comerciale in Romania in ultimii ani, considerati ani de criza. La micii producatori problemele apar la nivel de comunicare cu clientul si buget de marketing. Daca nu ajunge informatia la client in ceea ce te priveste, indiferent de nivelul calitativ al produsului, clientul va opta pentru sursa cea mai apropiata de a face achizitia. Numai in cazul in care intampina greutati in a gasi produsul prin prisma constitutiei diferite de standard, a modelului sau materialelor, de abia atunci considera croitoria la comanda”, spune mesterul croitor din Targoviste, care intentioneaza sa investeasca in instrumente prin care sa promoveze croitoria la comanda.

„Planuim sa diversificam mai mult gama de tesaturi propuse clientilor, sa facem modificari la website, sa fim mai activi online pe platformele de socializare, sa imbunatatim partea de etichetare a produselor, sa identificam colaboratori seriosi in Bucuresti pentru seriile noastre scurte de costume barbatesti”, incheie Anghel Constantin.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here