Care sunt cele mai responsabile companii din Romania?

0
26

Pe 24 mai a avut loc cel mai mare eveniment de Corporate Social Responsibility din Romania, Best Practices in Romanian CSR, organizat de The Azores Sustainability & CSR Services si Adrenallina, Sports PR & more.

La eveniment au fost invitate companiile aflate pe primele locuri ale Romania CSR Index 2015, cel mai amplu studiu despre implicarea companiilor care activeaza pe piata romaneasca In CSR. Studiul a fost dezvoltat de The Azores, este o analiza In premiera, a vizat cele mai mari 100 de companii din Romania ca cifra de afaceri si a analizat In ce masura se implica acestea In atenuarea schimbarilor climatice si sprijinirea comunitatilor din lantul valoric.

Iata cele mai importante concluzii:

Top 3 cele mai responsabile companii din Romania sunt: Coca-Cola HBC Romania, Raiffeisen Bank si Ursus Breweries.

Industriile care au iesit In evidenta privind abordarea dezvoltarii durabile sunt cele din Industria bauturilor nealcoolice si din Industria berii (Coca Cola, Ursus si Heineken). Cele trei companii au publicat rapoarte de CSR si sunt preocupate In general de aspecte precum protejarea resurselor de apa si eficienta energetica dar si de dezvoltarea comunitatilor si formarea profesionala a angajatilor.

Pe urmatoarele locuri se situeaza companii din industriile Materiale de constructii (Carpatcement, LafargeHolcim) si Petrol si Gaze (OMV Petrom, Rompetrol). Aceste companii sunt interesate In principal de minimizarea impactului negativ asupra mediului, de sanatatea si siguranta la locul de munca si de dezvoltarea comunitatilor.

Companiile cel mai putin interesate de comunicarea despre dezvoltarea durabila sunt cele din industriile Farma, Tigari sau Distributie.

Companiile romanesti sunt slab reprezentate In acest index. Acestea functioneaza In mare parte dupa o structura organizationala traditionala si au tendinta sa plaseze responsabilitatea sociala pe o pozitie separata de strategia companiei. Rezultatul este ca programele de CSR sunt adesea trecute cu vederea pentru ca nu se poate justifica existenta lor din punct de vedere al strategiei de afaceri.

Categoriile despre care companiile comunica cel mai putin sunt Lantul valoric, Mediul Inconjurator si Drepturile Omului si Politica Anticoruptie.

In medie, doar 5% dintre companii publica date despre cum Isi asuma responsabilitatea In ceea ce priveste furnizorii, fie ca se refera la identificarea riscurilor sociale si de mediu, fie ca se refera la masuri de minimizare a acestor riscuri.

Referitor la impactul asupra mediului Inconjurator, doar 6% dintre companii includ In comunicarile lor indicatori de performanta cum ar fi cantitatea de emisii de gaze cu efect de sera directe sau indirecte, consumul de energie din surse epuizabile si de energie regenerabila sau cantitatea de deseuri reciclata.

Din totalul companiilor evaluate, 30% nu publica nicio informatie despre impactul pe care Il au In societate si asupra mediului Inconjurator.

Evenimentul a fost sustinut de: Coca-Cola HBC Romania, Raiffeisen Bank, Sustainalytics.
Parteneri media ai evenimentului: Revista BIZ, Business Editors, Manager Express, Revista Cariere, The CSR Report, Klarmedia.

„Daca ne raportam la situatia din Romania In acest moment, In domeniul CSR, avem peste 90% din campanii sau programe de CSR de tipul Filantropie. Insa daca ne uitam la definitia data de Comisia Europeana, CSR-ul se refera la companiile care Isi asuma responsabilitatea privind impactul pe care Il au In societate si asupra mediului Inconjurator, aducand beneficii ce tin de managementul riscului, reduceri de costuri, acces la capital, relatii cu clientii si managementul resurselor umane.

Am dorit ca prin acest index sa scoatem In evidenta faptul ca CSR-ul este mult mai complex. Lucrurile trebuie sa se schimbe si companiile romanesti sa acorde importanta acestor actiuni, care au impact asupra noastra, a tuturor si a planetei pe care locuim cu totii” spune Alina Liciu, Fondator si Managing Partner The Azores, Consultant CSR cu certificat Global Reporting Initiative.

Irina Ionescu, Public Affairs & Communication Manager, Coca-Cola HBC Romania: “In curand lansam o platforma de comunicare despre ce Inseamna sustenabilitatea, www.dupanoi.ro – integreaza initiativele noastre de sustenabilitate si va spune povestile noastre, Coca-Cola HBC, ale comunitatilor din care facem parte, ale oamenilor care pot sa faca parte din echipa noastra. Este un manifesto a ceea ce credem noi, a valorilor noastre si a modului In care vrem sa comunicam sustenabilitatea catre lumea larga.”

Bogdana Diaconu, Specialist Afaceri Publice Raiffeisen Bank: “O societate sustenabila este una In care exista prosperitate si progres, justa din punct de vedere social si responsabila fata de mediu. Sustenabil Inseamna ca generatiile viitoare Isi pot Indeplini obiectivele, ca oamenii au acces la educatie, un stil de viata sanatos, un mediu unde arta si cultura sunt promovate. Aceasta este interpretarea pe care noi, Raiffeisen Bank, o dam conceptului de sustenabilitate si reprezinta si o oglinda a liniilor strategice pe care le urmarim”.

Catalina Secreteanu, Associate Director Institutional Relations, Sustainalytics Australia: „La Sustainalytics analizam modul In care companiile Isi desfasoara activitatea de sustenabilitate si cum integreaza considerente de mediu, sociale si de guvernanta In business-ul lor. Aceste informatii sunt date apoi investitorilor, care se uita la modul In care companiile pe care ar putea sa le selecteze pentru anumite investitii respecta anumite standarde, In domenii precum schimbari climatice, cum colaboreaza cu furnizori care poate lucreaza In tari care nu respecta drepturile omului”.

Teodora Palarie, manager proiecte managementul capitalului natural Viitor Plus, ONG de mediu cu un program de Impadurire, plantare si Ingrijire de paduri, demarat In 2007, intitulat Padurea Copiilor: “Un lucru care Inca nu se Intampla In Romania, dar se Intampla In alte tari europene – orice individ care dovedeste ca are abonament la sala are un nivel diferit de impozitare. Acest lucru se va Intampla si la noi In urmatorii 10, 15 ani, astfel ca putem implementa de pe acum In companii programe wellness, ca beneficiu in cadrul strategiei de dezvoltare durabila.”

LEV FEJES, Senior Research Associate, Asociatia pentru Relatii Comunitare: „Cum vrem sa comunicam, sa raportam actiunile noastre de sustenabilitate? Pentru ca raportarea este fundamentala! Trebuie sa identificam mai Intai obiectivele si nevoile companiei si ale stakeholderilor. Apoi sa vedem ce tip de date avem nevoie. Cum vrem sa comunicam? Numere seci? Acestia au fost banii, iata ce am facut cu ei. Date calitative? Povesti ale oamenilor care au fost atinsi de programele noastre. Vrem sa le combinam? Apoi alegem tipul de raportare care ne poate da acest tip de date.”

Catalin Gheorghe, Communication Director, Asociatia pentru Relatii Comunitare: „Daca vorbim despre implicarea sociala a sectorului de afaceri, iata cateva concluzii: doar 21% din companii au efectuat sponsorizari, principalii beneficiari ai sponsorizarilor sunt ONG-urile. Cele mai sprijinite domenii sunt serviciile sociale, sanatatea, educatia si sportul”.

LĂSAȚI UN MESAJ