Basescu: Romania sustine amendarea imediata a Protocolului 12 si modificarea ulterioara a tratatelor

0
105
Traian-Basescu

traian-basescuPresedintele Basescu a declarat ca Romania va sustine la Consiliul European amendarea imediata a Protocolului 12 privind procedura aplicata deficitelor excesive, varianta care nu necesita ratificarea la nivelul statelor membre, urmand ca ulterior sa se recurga la varianta modificarii tratatului.

Presedintele a spus ca pozitia Romaniei este aceea de a sustine pentru moment „amendarea imediata a Protocolului 12” al Tratatelor, care vizeaza procedura aplicabila deficitelor excesive, urmand ca, intr-o faza ulterioara, cand va exista un consens, sa se recurga la modificarea articolului 136 din Tratat si a Protocolului 14.

„Pozitia noastra va fi ca, pentru moment, solutia corecta este amendarea imediata a protocolului 12, care necesita doar consultarea Parlamentului European si a Bancii Centrale Europene si poate fi stabilit la nivelul Consiliului, iar intr-o faza ulterioara, atunci cand va exista consens la nivelul «celor 27», sa se poata trece si la modificarea Tratatului, a articolului 136 din Tratat si/sau a Protocolului 14”, a afirmat presedintele Basescu.seful statului a spus ca modificarea Tratatului in acest moment ar presupune ratificare prin Parlament sau referendum in fiecare stat membru, ceea ce ar lua cel putin un an. Presedintele a spus ca, in situatia actuala, Uniunea are nevoie de solutii urgente si in acest context a explicat ca varianta cea mai buna ar fi amendarea Protocolului 12, care se face doar prin consultarea PE si a BCE.

El a aratat ca modificarea Tratatului, prin trecerea prin parlamente nationale si in unele state prin referendum, „ar lua cel putin un an jumatate, chiar doi ani, iar UE, in mod deosebit zona Euro, are nevoie de decizii acum si nu peste un an sau peste doi ani”, dar si ca Romania sustine ca este necesara si modificarea tratatelor.

Basescu a spus ca amendarea Protocolului 12 ar trebui facuta in sensul stabilirii unui calendar pentru atingerea unui grad de indatorare de 60% intr-un anumit termen pentru toate statele care depasesc acest procent in acest moment.

„Aici ar trebui sa impunem, prin decizia «celor 27», definirea pentru toate statele membre ale UE si in mod deosebit pentru statele membre ale zonei Euro a unui calendar pentru atingerea unui grad de indatorare de maxim 60% in toate statele membre. Deci statele membre care au un grad de indatorare de 70, 80, 90, 100% din PIB sau peste ar trebui sa depuna la Comisia Europeana si sa faca public un calendar de aducere a nivelului de indatorare sub 60% din PIB. O alta prevedere care poate fi introdusa in Protocolul 12, care, repet, vizeaza tratarea deficitului excesiv, este legata de introducerea in Constitutia statelor membre ale UE si, in mod deosebit, a statelor membre a zonei Euro a limitei maxime de deficit de 3% din PIB, aceasta prevedere urmand ulterior a fi ratificata de Curtea de Justitie a UE, care poate confirma daca statele si-au introdus corespunzator, daca au formularea corespunzatoare in Constitutie”, a precizat seful statului.

El a mai spus ca statele membre ar trebui sa stabileasca la nivel national un mecanism automat de corectie a deficitului, adica in cazul in care bugetul de stat nu reuseste sa se incadreze intr-un deficit de maxim 3 procente din PIB, fiecare stat ar trebui sa aiba stabilit mecanismul de crestere a veniturilor si diminuare a cheltuielilor, separat sau combinat.

„Ca sa fim mai clari, fiecare stat trebuie sa fie pregatit sa aiba facut public un program: ce se intampla daca este in pericolul de a-si depasi deficitul de 3% – creste accizele, creste TVA-ul, reduce cheltuielile bugetare? Deci ce mecanism aplica fiecare stat? Sigur, acest mecanism nu poate fi unul generalizat, pentru ca taxele, impozitele, accizele, redeventele nu sunt egale in toate statele si, atunci, fiecare stat trebuie sa aiba mecanismul din timp pus la punct si se declanseaza imediat ce se constata depasirea deficitului de 3%. in sfarsit, tot ramanand in baza amendarii Protocolului 12, avand in vedere ca se discuta solutii pentru tratarea globala a datoriilor statelor din zona euro, trebuie instituit un sistem de raportare a datoriei fiecarui stat, in asa fel incat la nivelul zonei Euro sa se poata evalua tot timpul care este nivelul datoriei. De ce acest mecanism? Vedeti foarte bine ca indiferent cine face datoria excesiva, sunt cateva state care platesc; altfel spus, turcul plateste. Fie ca faci datorii in Grecia, fie ca le faci in alta parte, in Irlanda sau in Spania sau in Portugalia, vine cineva din zona euro sau mai multe state care platesc. Or, in aceasta situatie, in care exista solidaritatea zonei euro, nivelul datoriei trebuie cunoscut pe intreg spatiul zonei euro. Acestea ar fi cateva solutii, care, sigur, sunt adoptabile rapid si ar avea darul sa creasca nivelul de incredere in determinarea statelor din zona euro de a-si reduce deficitele si nivelul de indatorare”, a adaugat Basescu.

Presedintele a mai spus ca o alta modificare este legata de introducerea in Constitutiile statelor membre, si in mod special a statelor din Zona Euro, a limitei de maxim 3% deficit din PIB.

Declaratiile presedintelui:

Romania este in momentul de fata foarte afectata de situatia din zona Euro. in lunile de vara, CDS-ul nostru era la imprumuturi pe zece ani in jur de 200 de puncte, la un an imprumuturile erau sub 100 de puncte. Aceasta este prima de asigurare de imprumuturi, iar, in momentul de fata, datorita neincrederii generate de intarzierile pentru Grecia, de ce se intampla in Italia, CDS-ul Romaniei la credite pentru zece ani a depasit 450 si merge in sus cu toata zona. Deci suntem afectati. Romania plateste o factura grea a intarzierii deciziilor convingatoare in zona Euro

Aderarea la zona Schengen este pe ordinea de zi, cel putin aceasta este promisiunea presedintelui Van Rompuy. Noi vom insista sa se discute, dar stim ca Olanda nu-si-a modificat pozitia

Vreau sa stiti ca acel buget nu include cheltuielile materiale, cu sali de sport, bazine de inot si terenuri care sunt in sarcina altor institutii decat a bugetului educatiei. Salariile sunt in sarcina administratiilor locale. Bugetul Educatiei este putin mai mare decat in 2011

Mereu aud ca nu avem un program, nu stim ce sa facem… ii rog pe domnii analisti care inca nu stiu ce face tara lor sa citeasca aceste documente pe care Romania si le-a asumat – Agenda 2020, pactul Europlus, Programul National de Reforma si, as spune, nu in ultimul rand, Pactul de Stabilitate al Uniunii Europene, la care Romania este parte

Din punctul nostru de vedere, ca tara care are obligatia in acordul de aderare sa se pregateasca pentru intrare in zona euro, as spune ca sunt modificari extrem de importante, care pe noi ne ajuta

Solutia imediata este revizuirea, completarea, modificarea Protocolului nr. 12 din Tratat si sa intram intr-un proces de modificare limitata a tratatelor UE

Este necesara si modificarea tratatelor. Romania sustine modificarea tratatelor

Statele membre ar trebui sa stabileasca un mecanism automat de corectie a deficitului

O alta prevedere care poate fi introdusa in Protocolul 12 este legata de introducerea in constitutia statelor membre UE a limitei maxime de deficit de 3%. Urmand ulterior a fi ratificata de Curtea de Justitie a UE

Amendarea protocolului nr. 12, care nu necesita adoptare de modificari prin parlamentele nationale sau prin referendum in niciunul din state

In ceea ce priveste cresterea increderii in capacitatea zonei euro de a face fata crizei datoriilor suverane, legal sunt doua posibilitati: modificarea Tratatului in baza articolului 48, se poate face o modificare; de asemenea, ar putea fi modificat si Protocolul 14 al Tratatului. (Mediafax)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here